قصد آلمان برای کاهش بودجه نظامی علیرغم تهدید ترامپ

    کد خبر :510193
آلمان

اگرچه رئیس‌جمهوری آمریکا از بابت مشارکت در تامین بودجه ناتو آلمان را تحت فشار قرار داده است؛ این کشور همچنان به دنبال صرفه‌جویی در بودجه نظامی است.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، «اولاف شولتز» وزیر دارایی آلمان پیشنهاد داده که بودجه نظامی این کشور تا سال میلادی ۲۰۲۰، افزایشی ۲.۴ میلیارد دلاری را شامل شود. این به آن معنا است که بودجه نظامی افزایشی ۱.۳۷ درصدی را به خود دیده و به سقف بودجه درخواستی از سوی ناتو نزدیک می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی خواسته مشارکت بیشتری در تامین بودجه ناتو داشته باشند. سقف این بودجه در حال حاضر ۲ درصد تولید ناخالص ملی هر یک از کشورهای عضو است.

اما نکته قابل توجه این است که آلمان علیرغم افزایشی که برای سال ۲۰۲۰ لحاظ کرده، برای سال‌های بعد از آن، جهت معکوس را انتخاب کرده و تا سال ۲۰۲۳، سهم این کشور در تامین بودجه ناتو، به ۱.۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی یعنی مبلغ ۵۰.۲ میلیارد دلار باز می‌گردد.

وزارت دارایی آلمان می‌گوید طرح بودجه خود را با توجه به وخامت چشم‌انداز اقتصادی ارائه داده است.

علاوه بر بودجه نظامی، انتظار می‌رود بودجه اختصاص یافته به بخش توسعه نیز از ۱۱.۶ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ به ۱۰.۸ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ کاهش یابد.

گفتنی است لایحه پیشنهادی بودجه که فردا چهارشنبه تحویل دولت می‌شود، با وعده آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که از افزایش ۱.۵ درصدی بودجه نظامی تا سال ۲۰۲۴ خبر داده بود؛ مغایرت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید