به مناسبت روز جهانی گنجشک

از گنجشکان شهری چه می‌دانید؟

    کد خبر :510032
گنجشکان شهری

فردا 20 مارس (29 اسفند) روز جهانی «گنجشک» است. گنجشکان گونه‌های مختلفی دارند. یکی از مهمترین آنها، گنجشکان شهری یا همانPasser domesticus است. در این باره یک پرنده‌شناس گفت: گنجشکان شهری یک گونه‌ مقاوم و همه‌چیزخوار هستند که تولید مثل بالایی هم دارند، به طوری که هر دو ماه یک بار تخم‌گذاری می‌کنند و در هر دوره حداقل چهار تا پنج تخم دارند.

حسینی رییس گروه پرندگان دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: این پرندگان تقریبا در همه فصول توان تخم‌گذاری دارند، البته در فصل زمستان به دلیل کمبود غذا تا حدی زادآوری آنها کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه گنجشکان شهری به دلیل جمعیت بالا در هرم غذایی بسیار اهمیت دارند، تصریح کرد: گنجشکان هم طعمه و هم طعمه‌خوار هستند. گونه‌های مختلف از گربه‌سانان گرفته تا پرنده‌های شکاری و کلاغ می‌توانند از گنجشکان تغذیه کنند.

این پرنده شناس با اشاره به اینکه گنجشک همه‌چیزخوار است و در محیط‌های شهری از ضایعات غذایی استفاده می‌کند، ادامه داد: در مزارع و باغات هم از کرم‌ها، آفت‌ها و حشرات تغذیه می کند، بنابراین از این جهت حضور گنجشکان در پیرامون مزارع و باغات می‌تواند مبارزه بیولوژیکی موثر باشد.

رئیس گروه پرندگان در سازمان محیط زیست گفت: خاستگاه اولیه گنجشکان (Domesticos)، آفریقای شمالی و اروپاست اما به دلیل زادآوری و مقاومت بالا، توانسته به تدریج در سایر نقاط دنیا هم گسترش یابد به طوری که در حال حاضر در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و استرالیا و تقریبا اکثر شهرهای دنیا گنجشک وجود دارد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که شهروندان چه کاری برای حفاظت از گنجشکان می‌توانند انجام دهند؟ گفت: بهتر است شهروندان کاری به گنجشکان نداشته باشند و این بهترین کمک به آنهاست. حتی این گونه نیازی به غذادهی توسط انسان ندارد و می‌تواند غذای خود را پیدا کرده و از پس خود بربیاید.

این پرنده‌شناس در پایان با بیان اینکه امکان شمارش جمعیتی گنجشکان شهری وجود ندارد، اظهار کرد: گنجشکان شهری در لیست گونه‌های حفاظتی قرار ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید