موصل به طور کامل آزاد شد/ پایان داعش در عراق

    کد خبر :50995

فرماندهی ارتش عراق دقایقی پیش آزادی کامل شهر موصل را اعلام کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوا است که 4 سال پیش به اشغال کامل گروه تروریستی داعش درآمد. این شهر امروز به طور کامل آزاد شد.

جنگ موصل با هدف آزادسازی کامل این شهر از کنترل داعش تابستان گذشته آغاز شده بود و در نهایت دو هفته گذشته نیروهای ارتش عراق توانستند مرکز شهر موصل و مسجد معروف النوری را تحت کنترل خود درآورند تا دومین شهر پرجمعیت عراق تا آزادسازی تنها چندصد متر فاصله داشته باشد.

موصل دومین شهر پرجمعیت و بزرگ عراق پس از بغداد محسوب می شود، این شهر یکی از شهرهای تاریخی این کشور نیز به شمار می رود.

داعش که از سال 93 چیزی در حدود 4 سال پیش، پس از سوریه وارد عراق شد تا خلافت عراق و شام را تاسیس کند توانست از ضعف و خیانت برخی از نیروهای ارتش این کشور استفاده کند و تنها در چند ساعت موصل را اشغال کند تا ابوبکر البغدادی در مسجد النوری این شهر اعلام خلافت کند، خلافتی که در چند سال اخیر منجر به کشته شدن هزاران نفر در عراق و آواره شدن میلیون ها نفر منجر شد.

موصل به عنوان مرکز اقتصادی عراق، دومین شهر پرجمعیت این کشور پس از بغداد است، موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق، یکی از شهرهای باستانی این کشور است که از اهمیت و موقعیت استراتژیکی نیز به جهت ارتباط با سوریه برخوردار است.

از سوی دیگر موصل مرکز استان نینوا بزرگترین استان عراق از نظر مساحت است و فرودگاه نظامی و زندانی بزرگی در آن قرار دارد، جمعیت موصل یک میلیون و 800 هزار نفر بود که پس از حمله داعش نیم میلیون نفر از ساکنان این شهر که اغلب آنان را اعراب و کردها تشکیل می دهند آواره شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید