نشانه‌ای دیگر رو شد؛ روحانی آخرین رئیس جمهور خواهد بود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۶:۳۵
    کد خبر :509781
روحانی آخرین رئیس جمهور

پیشنهاد صفار هرندی مبنی برچیده شدن جایگاه ریاست جمهوری و پارلمانی شدن نظام سیاسی شاهدی است بر این مدعا که طیفی در درون مجمع تشخیص مصلحت میل دارند روحانی آخرین رئیس جمهور ایران باشد.
شاهدی دیگر از غیب رسید تا معلوم شود گزارش نامه نیوز مبنی بر آخرین رئیس جمهور بودن روحانی هر روز جدی‌تر می‌شود. محمد صفار هرندی عضو مجمع تشخثص مصلحت نظام پیشنهاد داده که پست ریاست جمهور کلا برچیده شود و این یعنی شنیده‌های خبرنگار نامه نیوز مبنی بر اینکه جریانی در درون مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال حذف جایگاه ریاست جمهوری هستند، صحت دارد.
هرندی شامگاه یکشنبه در برنامه «این. ج. ا» شبکه 4 تلویزیون پیشنهاد کرد که در ساختار اداره کشور نخست وزیر جایگزین رئیس جمهور شود. او نخستین فردی نیست که ایده پارلمانی شدن نظام سیاسی را طرح کرده و پیش او نیز افرادی بر این طبل کوبیده بودند. اول از همه علی مطهری و بعد هم علی لاریجانی.
سخن از آنجا آغاز شد که برخی از سیاسیون همزمان با چهل‌سالگی انقلاب سخن از اصلاح ساختاری و اساسی گفتند. اظهارات علی مطهری خیلی زود روشن کرد که منظورشان از اصلاح ساختار چیست. او درست همان وقتی که اصلاح قانون اساسی سخن گفت که زمزمه‌های در مورد پارلمانی شدن نظام به گوش می‌رسید. نماینده اصولگرای تهران در مصاحبه‌ای با اعتماد آنلاین صراحتا از تشکیل مجلس حرف زد و گفت که اگر نیاز به تشکیل مجلسی مانند آن است، باید قانون اساسی را تغییر داد.
شاید ریشه پیشنهاد مطهری به اختلاف نظرهای اخیر مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باز می‌گشت اما به تلاش‌هایی که برخی در خفا برای حذف نهاد ریاست جمهوری انجام می‌دهند نیز بی‌ارتباط نبود. اظهارات اخیر صفار هرندی خود شاهدی بر این مدعا است زیرا بار دیگر ایده پارلمانی شدن نظام سیاسی را زنده کرده است.
سخنان رئیس مجلس که اخیرا از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ ماه آینده خبر داده بود را نیز نباید فراموش کرد. آن حرف های لاریجای با بازخوردهای مختلفی همراه بود از جمله اینکه برخی گفتند منظور او اصلاح ساختار اقتصادی بوده است. احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا که اتفاقا عضو مجمع تشخیص مصلحت هم هست، اما نظر دیگری داشت و در مصاحبه ای با «نامه نیوز» تایید کرد که احتمالا حرف های لاریجانی در مورد تغییر سیستم ریاستی به پارلمانی بوده است.
هرچه پیش می‌رود شواهد بیشتری از جدی بودن گزاره پارلمانی شدن نظام مشاهده می‌شود و این طور که معلوم است روحانی آخرین رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. غیر منطقی نیست اگر حذف مهره‌های اصلی اصولگرا مثل ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف را از گردونه انتخابات در نظر داشته باشیم و این را هم نشانه‌ای از جدی نبودن رقابت انتخاباتی 1400 برای اصولگرایان تلقی کنیم.
بدون شک طی ماه‌ها و یا هفته‌های آتی خبرهای دقیق‌تری از این پروژه می‌رسد و معما حل می‌شود اما پیش‌بینی نتیجه کار خیلی هم سخت نیست. نام روحانی به عنوان آخرین رئیس جمهور کشور در تاریخ ایران ثبت می‌شود و آن طور که آقایان طرفدار پارلمانی شدن نظام می‌گویند خدشه‌ای هم به جمهوریت نظام وارد نمی‌شود. ان‌شاالله.
یکی از حامیان این ایده که گمان می‌کند با انتخاب نخست وزیر لطمه‌ای به دموکراسی در ایران نمی‌خورد، محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس است که چندی قبل در خلال نطق پیش از دستور به همکاران خود توصیه کرد که « نمایندگان و همه دست‌اندرکاران جریانات سیاسی در خصوص نظام پارلمانی جدی‌تر بیندیشند.»
او پارلمانی شدن نظام را موجب از دست رفتن جمهوریت آن ندانسته و گفته بود: « در نظام پارلمانی، مردم نمایندگان خود را انتخاب و آن ها نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام می کنند. در شرایطی که مجلس دارای ترکیب گرایش های مختلف باشد، دولت ائتلافی تشکیل می شود. مجلس از دولت منتخب خود حمایت می کند و ناهماهنگی بین سه قوه به طور اساسی از بین می رود. رئیس جمهوری هم وظایف خود را تحریف نکرده و به دنبال وظایف دیگران نمی رود.»
اظهارات اخیر صفار هرندی یک بار دیگر هیاهیویی که موافقان پارلمانی شدن نظام بعد از انتخابات 96 به راه انداخته بودند را زنده کرد و وقت آن رسیده که اصلاح طلبان نیز دست از خوش خیالی برداشته و این گزاره را جدی بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید