شبکه مستند خانه اصلی مستندسازان است

    کد خبر :50977

نشست خبری اختتامیه فصل اول نخستین جشنواره تلویزیونی مستند امروز شنبه ۱۷ تیرماه در این شبکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای نشست خبری اختتامیه فصل اول نخستین جشنواره تلویزیونی مستند که ظهر امروز ۱۷ تیر ماه برگزار شد سلیم غفوری مدیر شبکه مستند بیان کرد: برگزاری این جشنواره در شبکه مستند ماحصل زحمات نسل جوان مستندساز است که در کنار بزرگان عرصه مستند رشد کرده و در داخل کشور و عرصه بین‌المللی حرف های جدی برای گفتن دارند. آنها با آثارشان گام موثری در بیان فرهنگ و هنر کشور برداشته اند و اتفاقات تازه ای را رقم زده اند.

وی افزود: به دلیل کثرت جشنواره های متعدد، انتظار چنین نشستی را نداشتیم و واقعاً جای خوشحالی دارد که این تعداد اثر با کیفیت بالا به دست ما رسید. حضور مستندسازان جوان در اقصی نقاط کشور باعث خرسندی ماست اگرچه کمتر شناخته شده اند اما آثار بسیار ارزشمندی داشته اند. یکی از اهداف اولیه ما شناخت همین جوانان بود. امیدواریم بعد از این بتوانیم با این افراد تعامل بهتری برقرار کنیم.

غفوری با اشاره به اینکه فصل اول این جشنواره با نمایش آثار و رای مردم به پایان رسید، اظهار کرد: فصل دوم از همین امروز ساعت ۱۹ آغاز به کار می کند و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت. آثار این فصل روزهای زوج روی آنتن می رود و آخر فصل داوری می شود.

در ادامه این نشست به پاس یک عمر فعالیت در عرصه مستندسازی که طبق گفته مدیر شبکه هر اثری از او به نمایش درآمده جزو بهترین مستندهای این مملکت است از فرهاد ورهرام تجلیل شد.

مدیر شبکه مستند در این بخش از برنامه تصریح کرد: مجموعه مفصلی با این پیشکسوت عرصه مستند در دست تولید داریم و جز افتخارات ما این است که افرادی مثل ورهرام در کنار مستندسازان جوان تجربیاتشان را در اختیار مردم قرار می دهند و ما در این شبکه می توانیم از این گنجینه ها استفاده کنیم.

وی افزود: سینمای مستند کشور امروز از سینمای داستانی نه تنها کم ندارد بلکه جلوتر نیز است. جشنواره مستند گامی موثر در شبکه مستند بود و به همه تثبیت کرد این شبکه خانه اصلی مستند سازان است. امروز بزرگداشت مردی را برگزار می کنیم که سینمای مستند و سینمای مردم شناسی وامدار اوست.

ورهرام یادآور شد: وقتی شنیدم که در کنار این همه جشنواره متعدد قرار است جشنواره دیگری برگزار شود افسرده شدم چون شخصا با جشنواره مخالف هستم. به نظر می رسد در این جشنواره ها همه مدیران، دغدغه رفتن روی صحنه و گرفتن عکس و اعطای جایزه دارند و پولی که باید برای حمایت از مستندسازان صرف شود در این مراسم خرج می شود. ولی این جشنواره متفاوت است به خصوص که مردم هم نقش اساسی در انتخاب و داوری داشتند. در جشنواره های قبلی ما فقط می توانستیم عده ای از آشنایان را با خود همراه کنیم که همه اهالی سینما بودند اما در این رویداد تازه، مردم هستند که نقش اصلی را بازی می کنند.

وی افزود: خوشحالم جشنواره ای برگزار شد که در این سبک گسترده مردم را درگیر خود کرد و هیچ بودجه ای از سینمای مستند کم نشد.

در ادامه این نشست مهدی میرتیموری دبیر جشنواره در سخنانی تصریح کرد: از ۴۶۴ اثر ثبت نام شده، ۳۰۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ما بیش از ۴۱ هزار رأی از طریق پیامک و بیش از ۴ هزار رأی از طریق تلگرام دریافت کردیم. در فصل جدید جشنواره نیز دستمزد یا جایزه برندگان جشنواره در قالب نقدی اهدا می شود و بخش دیگر آن به حمایت از آثارشان تعلق می گیرد. به این صورت که در بخش مستند کوتاه ۳ میلیون تومان پول نقدی و به ارزش ۱۵ میلیون تومان حمایت می شود. در بخش نیمه بلند هم ۵ میلیون تومان جایزه نقدی و ۲۵ میلیون تومان حمایت می شود. در بخش بلند نیز ۱۰ میلیون تومان نقدی و ۴۰ میلیون تومان حمایت خواهیم داشت.

در پایان این مراسم به برگزیدگان جشنواره جوایزی اهدا شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید