سفرهای فضایی ویروسهای خاموش را فعال می کند

    کد خبر :509753
سفرهای فضایی

بررسی‌های دانشمندان و پزشکان نشان می‌دهد سفرهای فضایی باعث فعال شدن مجدد ویروس‌های خاموش و ساکت در بدن فضانوردان شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، پیش از این مشخص شده بود سفرهای فضایی سیستم ایمنی بدن فضانوردان را تضعیف می‌کند و حالا تردیدی باقی نمانده که یکی از علل این مساله فعال شدن ویروس‌هایی در بدن این افراد است که در حالت عادی از کار افتاده و فعالیتی ندارند.

محققان ناسا این موضوع را چالشی جدی برای سفر طولانی مدت فضانوردان به سیاره مریخ می‌دانند و معتقدند همین امر می‌تواند باعث بیماری در فضانوردان و به خطر افتادن موفقیت اجرای این سفر بی سابقه شود. ویروس‌های یادشده می‌توانند سلامت جسمی و روحی فضانوردان را به خطر بیندازند.

بررسی‌های ناسا در این زمینه نشان می‌دهد مجموعه‌ای از مشکلات ناشی از تشعشعات کیهانی، چالش‌های ناشی از تنهایی و انزوا در فضا، به هم ریختن چرخه خواب و بیداری و حس محبوس بودن در فضایی کوچک می‌تواند فضانوردان را به شدت بیمار کند.

همین تحقیق حاکی است، سفرهای فضایی درازمدت موجب افزایش ترشح هورمون‌های استرس زا مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود که تأثیری منفی بر کارکرد سیستم ایمنی بدن دارند. پژوهشگران ناسا تاکید دارند که در سفرهای فضایی بیش از ۶۰ روز آسیب پذیری سیستم ایمنی بدن به شدت افزایش می‌یابد و آنان در تلاش برای یافتن راه حلی برای غلبه بر این مشکل هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید