بررسی جعبه سیاه نشان داد

شباهت آشکارِ حادثه سقوط بوئینگ در اندونزی و اتیوپی

  • حوادث
  • دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲
    کد خبر :509518
سقوط هواپیما بوئینگ اتیوپی

مقامات اتیوپی شب گذشته (یکشنبه) پس از بررسی اولیه اطلاعات جعبه سیاه اعلام کردند که شباهت‌های واضحی میان سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس متعلق به خطوط هوایی اتیوپی و سقوط هواپیمای مدل مشابه اندونزی وجود دارد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اتیوپی روز یکشنبه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه آدیس‌آبابا دچار سانحه شد و سقوط کرد. در جریان این حادثه تمامی ۱۵۷ سرنشین این پرواز جان باختند.

ماه اکتبر سال گذشته نیز یک جت بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اندونزی ۱۳ دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ سرنشین آن کشته شدند.

با توجه به این‌که هر دو هواپیمای سقوط کرده مدل پرفروش بوئینگ ۷۳۷ مکس بوده‌اند، مقامات هوانوردی کشورهای مختلف از توقف موقت پرواز این نوع از مدل هواپیمای بوئینگ خبر دادند.

بوئینگ ۷۳۷ مکس به سیستم خودکاری مجهز است که در صورت تشخیص سنسورها در مورد بالا بودن دماغه هواپیما و خطر واماندگی ایرودینامیک، دماغه هواپیما را به سمت پائین می‌کشد.

سخنگوی وزارت ترابری اتیوپی به خبرگزاری رویترز گفت: اطلاعات جعبه سیاه با موفقیت بازیافت شد. تیم آمریکایی و تیم کارشناسان اتیوپی نتیجه گردآوری اطلاعات را تایید کردند. شباهت‌های واضحی میان هر دو سقوط وجود دارد.

با این حال مقام‌های واشنگتن، اداره هوانوردی فدرال و ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که هنوز اطلاعات بازیافته از جعبه سیاه را تایید نکرده‌اند.

از سوی دیگر روزنامه سیاتل‌تایمز با اشاره به گزارشی به نقص‌های فاحش در تجزیه و تحلیل‌های بوئینگ از سیستم جدید پرواز موسوم به «مکس» اشاره می‌کند اما نماینده اداره هوانوردی فدرال از اظهارنظر درباره این گزارش سر باز زد و گفت که این سیستم همچون‌ دیگر سیستم‌های پرواز مراحل استاندارد را طی کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، سازمان حمل و نقل آمریکا در حال بررسی مراحل تایید مجوز سیستم مکس صادر شده از سوی اداره هوانوردی فدرال است.

قرار است اداره هوانوردی فدرال و ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا در تحلیل داده‌های جعبه سیاه هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی با کارشناسان این کشور همکاری کنند.

بنابر گزارش یورونیوز، هنوز مشخص نیست چه میزان از داده‌های جعبه سیاه که شامل ۱۸۰۰ پارامتر داده پرواز، دو ساعت از مکالمات ضبط شده در کابین خلبان –مکالمات پروازهای قبلی و همین‌طور شش دقیقه آخر قبل از سقوط- در تحلیل اولیه علل سقوط در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، با این حال بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در هر دو مورد ارتفاع هواپیما پیش از سقوط دچار نوسان شدیدی شد به طوری که هواپیما به شکلی غیرقابل پیش بینی اوج گرفته یا ارتفاع کم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید