شلبی کبرا مدل ۱۹۶۷ در حراجی رکورد شکست

  • خودرو
  • دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ۹:۳۷
    کد خبر :509465

یک نمونه شلبی کبرا قرمز رنگ مدل ۱۹۶۷، رکورد قیمت حراجی جدیدی ثبت کرد.

جزیره آملیا هفته گذشته میزبان یکی از حراجی‌های باشکوه خودروهای کلاسیک بود. در این حراجی یک نمونه شلبی کبرا رودستر مدل ۱۹۶۷ با پیشرانه ۷ لیتری با قیمت ۱,۷۹۲,۵۰۰ دلار به‌فروش رسید تا رکوردی جدید را برای این خودرو ثبت کند. رودستر قرمزرنگ فروخته‌شده، اکنون گران‌قیمت‌ترین نمونه غیر‌مسابقه‌ای از شلبی کبرا محسوب می‌شود.

رکورد قبلی گران‌ترین شلبی کبرا متعلق به‌همین خودرو بود که در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۱,۷۰۵,۰۰۰ دلار در حراجی فروخته شد. به‌گفته گِرِگ اینگُلد، متخصص تحلیل داده خودروها از سایت Hagerty:معمولا چنین اتفاقی در حالت عادی روی نمی‌دهد. خودرو‌هایی که رکوردشکنی می‌کنند، معمولا تا مدت زیادی در حراجی‌ها حاضر نمی‌شوند. جدای از پیشرانه بلوک بزرگ، این مدل ۲ نمونه مانده به آخرین نمونه تولیدشده از شلبی کبرا است. خودروی مذکور کارکردی کمتر از ۳۰۰۰ کیلومتر دارد و تاکنون جزء کلکسیون‌های بزرگی بوده است. پس شوکه‌کننده نیست که بار دیگر رکورد‌شکنی کند.

شلبی در ابتدا بلوک ۳۹۰ تمام آلومینیومی را برای کبرا در نظر گرفته بود، اما پس از کشمکش‌های فورد با مسابقات نسکار، تصمیم بر آن شد تا بلوک آهن-چدنی ۴۲۷ در این خودرو قرار بگیرد. شلبی کبرا اولین‌بار در مسابقه استقامتی سبرینگ در سال ۱۹۶۴ با رانندگی کن مایلز، راننده افسانه‌ای تیم فورد معرفی شد. مشکل در فرمان‌پذیری، اقدامات مهندسی جدیدی را طلب می‌کرد که در آخر به ساخت شاسی لوله‌ای جدید و بدنه و گلگیر‌های پهن‌تر ختم شد تا تحمل خودرو دربرابر قدرت و وزن موتور بیشتر شود. موتور ۴۲۷ کبرا هیچ‌گاه در تیراژ بالا تولید نشد و با ۳۰۰ نمونه ساخته‌شده، یکی از کمیاب‌ترین موتورهای فورد به‌حساب می‌آید.

با وجود رکوردشکنی توسط شلبی کبرا قرمز رنگ، اما فراری اسکاگلیتی با قیمت ۲,۲۰۵,۹۰۰ دلار درصدر گران‌قیمت‌ترین خودرو حراجی قرار گرفت. نمونه‌های 275 GTB و 275 GTS هم از دیگر خودروهای گران‌قیمت فراری بودند. پس از نمونه‌های فراری و شلبی کبرا در فهرست ۵ خودروی با ارزش، پکارد Speedster-Series 734 Boattail Roadster با قیمت ۱,۷۶۵,۰۰۰، دوزنبرگ مدل J با قیمت ۱,۶۵۰,۰۰۰ دلار و بوگاتی ویرون Sang Noir کوپه با قیمت ۱,۵۰۰,۰۰۰ دلار از خودروهای حراجی نمایشگاه بودند.

 

سوپراسپرت‌هایی همچون مک‌لارن P1 مدل ۲۰۱۵ و پورشه 918 اسپایدر Weissach با قیمت ۱,۴۹۰,۰۰۰ دلار هم در فهرست حضور داشتند که با قیمتی کمتر از مبلغ پیش‌بینی‌شده به‌ فروش رسیدند. در رتبه‌های آخر فهرست ۱۰ خودرو گران‌قیمت هم ۲ نمونه هیسپانو سوئیزا H6B Chapron Cabriolet با قیمت ۱,۳۵۲,۵۰۰ دلار و پکارد سری ۱۲ Dietrich Convertible با قیمت ۱,۳۲۵,۰۰۰ فروخته شدند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید