کمبودآب آشامیدنی در۲۶روستا و۳شهر سمنان

    کد خبر :50892

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به پیامدهای خشکسالی گفت: اکنون 26 روستا و سه شهر در این استان با مشکل کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایرنا ، ایرج رئیسیان روز شنبه افزود: کاهش 36 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت، موجب کاهش شدید آب در بخش‌های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت استان سمنان شده است. وی با اشاره به تامین منابع آب آشامیدنی روستایی از چشمه‌ها و قنات ها، اظهارداشت : از این 26 روستا ‌11 روستا در دامغان، 6 روستا در شاهرود، سه روستا در سمنان، سه روستا در میامی، یک روستا در آرادان، یک روستا در گرمسار و یک روستا در شهرستان سرخه قرار دارد.

وی تصریح کرد : همچنین سه شهر سمنان، شاهرود و شهمیرزاد نیز تابستان در شرایط کسری منابع آبی قرار گرفتند که باید تدابیری برای مقابله با مشکلات کمبود آب اندیشید. کمبود آب آشامیدنی در شهرستان شاهرود 200 لیتر برثانیه و در شهرستان سمنان 150 لیتر بر ثانیه اعلام شد.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌ جویی و مدیریت منابع آبی از سوی مردم در همه بخش ها ، اضافه کرد: در کوتاه مدت با تزریق اعتبارات مدیریت بحران نسبت به ترمیم برخی از مشکلات در روستاها و شهرهای استان سمنان باید اقدام شود.

رئیسیان با اشاره به ادامه خشکسالی در سال زراعی جاری، تصریح کرد : کاهش نزولات آسمانی مناطق عشایری استان سمنان را با کمبود شدید آب و علوفه مواجه کرده است.

به گفته وی با همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و امور عشایر نسبت به تامین علوفه، مراقبت‌های بهداشتی دام و انتقال آب به صورت سیار اقدام شده که تاکنون 27 میلیون مترمکعب آب در این مناطق توزیع شده است.

میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.

استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.

، 284 روستاهای استان سمنان با استفاده از 33 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود. ۷۵درصد آب آشامیدنی استان سمنان از چاه و 25 درصد از آب های سطحی و دیگر منابع تامین می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید