شکست طرح ائتلاف ضد ایرانی ترامپ علیه ایران

    کد خبر :50830

«اکنون به روشنی پیداست که تلاش ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی با شکست مواجه شده است و شکاف و تفرقه میان متحدان آمریکا در حال گسترش است…»

نشریه آمریکایی “نشنال اینترست” (National Interest)، در گزارشی تحت عنوان “بحران قطر هشداری برای بیدار شدن از خواب غفلت است” به روابط آمریکا و عربستان پرداخته و عنوان کرده است: “این بحران، احمقانه بودن داستان عاشقانه آمریکا با عربستان را فاش می کند.”

در گزارش نشریه آمریکایی نشنال اینترست آمده است: «بحران قطر که با فاصله کمی از بازگشت پرزیدنت ترامپ از اولین سفر خارجی اش در دوران ریاست جمهوری ناگهان گسترش یافت، به روشنی احمقانه بودن سیاست حمایتی دولت آمریکا از عربستان سعودی را فاش کرد. عربستان سعودی و متحدان سنی اش به بهانه حمایت قطر از تروریست ها و گروه های شبه نظامی، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

اکنون به روشنی پیداست که تلاش ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی با شکست مواجه شده است و شکاف و تفرقه میان متحدان آمریکا در حال گسترش است. یکی از موضوعاتی که نقش ویژه ای در بدتر شدن روابط عربستان و قطر داشته، مخالف دوحه با ورود در جنگ نیابتی عربستان علیه ایران در یمن بوده است.

نکته گیج کننده آن است که کاخ سفید هنوز هم به موضع سرسختانه خود در حمایت از عربستان سعودی ادامه می دهد با آن که ضرورت اتخاذ رویکردی متعادل در شرایط کنونی روشن است؛ اقدام دولت ترامپ با هیچ منطق و سیاست واقعگرایانه ای سازگار نیست.

در حالی که تروریسم وهابی که تولید شده در ریاض حتی نیویورک را تهدید می کند؛ ترامپ ایران را دشمن درجه یک آمریکا معرفی می کند با وجود آنکه آمریکا و ایران در مبارزه با داعش منافع مشترکی دارند و هر دو هدف حملات تروریستی هستند؛ ایران که دموکراتیک ترین کشور در میان همسایگانش است باید به عنوان شریکی در مبارزه با داعش فرض شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که عربستان سعودی شرایط حقوق بشری مساعدی ندارد و بسیاری از گروه های شبه نظامی و تروریستی که مدعی است قطر از آن ها حمایت می کند، تحت حمایت ریاض قرار دارند. همچنین عربستان یکی از عوامل اصلی هرج و مرج در سوریه است.

شاید دولت ترامپ با اتخاذ چنین مواضعی در حال خودنمایی است؛ ترامپ رئیس جمهوری است که رای خود را از طریق تحریک خواسته مردم آمریکا برای قدرتمند عمل کردن کشورش به دست آورده است. او تمایل شدیدی به اتخاذ مواضع تند علیه کشورهایی که دشمن آمریکا تلقی می شوند دارد و از ابراز مواضع سیاست خارجی خود لذت می برد. ترامپ در مورد کوبا نیز چنین مواضعی اتخاذ کرده است. او می گوید اگر مردم ایران در راهپیمایی ها شعار “مرگ بر آمریکا” سر می دهند، پس ایران باید دشمن آمریکا باقی بماند.

ترامپ که دید عمیقی در رابطه با مسائل سیاسی ندارد، موضع شدید ضد ایرانی خود را از جمهوری خواهان دریافت کرده است. اما اکنون که روندها در حال تغییر هستند، ادامه سیاست های گذشته معنایی ندارد.

اگر انسان های عاقلی هدایت سیاست خارجی واشنگتن را بر عهده داشته باشند، خاورمیانه را به بازیگران منطقه ای خواهند سپرد، به حمایت از نسل کشی عربستان سعودی در یمن و جنگ نیابتی در سوریه پایان خواهند داد و تمرکز خود را بر بهتر ساختن زندگی مردم آمریکا که برای تغییراتی واقعی رای داده اند، خواهند گذاشت؛ شهروندانی که از مداخلات خارجی بی فایده و بی معنای آمریکا خسته شده اند.»

جام نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید