وضعیت اسف‌بار کارگران معدن گهر زمین در آستانه ورود به بورس

    کد خبر :50823

 

فاضلاب سیرجان مترمکعبی 6 هزار تومان و آب خلیج فارس طبق محاسبه مترمکعبی 10 هزار تومان هزینه برای معدن خواهد داشت. در حال حاضر مصرف آب این معدن 35 لیتر در ثانیه است که پیش‌بینی می‌شود با توسعه خطوط تولید، این رقم به 250 لیتر در ثانیه برسد.

به گزارش  بازتاب به نقل از فارس، تعدادی از مدیران، فعالان بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خبرنگاران روز پنج‌شنبه 15 تیر 96 از معدن گوهرزمین بزرگترین معدن سنگ‌آهن کشور در سیرجان استان کرمان بازدید کردند.

براساس گزارش خبرنگار ؛ در جریان بازدید از خط تولید کنسانتره، برخی از کارگران معدن اعلام کردند، بدون داشتن بیمه به صورت روزمزد روزی 40 هزار تومان حقوق باید دریافت کنند که متأسفانه از اردیبهشت 96 به این طرف حقوق دریافت نکرده‌اند.

این کارگران اعلام کردند با داشتن زن و فرزند و هزینه‌های زندگی، دارای مشکل بوده و از مسئولان و مدیران معدن تقاضا دارند نسبت به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد آنها اقدام نمایند.

سهامداران این معدن شامل گل گهر ۳۰ درصد، شرکت مدیریت و سرمایه‌گذاری امید ۲۸ درصد، شرکت سرمایه‌گذاریتوسعه معادن و فلزات ۲۰ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۲۲ درصد است و این شرکت در حال حاضر به صورت سهامی خاص فعالیت دارد، ولی به گفته مدیران به زودی وارد بورس شده و تبدیل به سهامی عام می‌شود.

این معدن از سال 1383 شروع به فعالیت کرده و طی سال گذشته با عملیات باطله‌برداری و خاک‌های مازاد، هم‌اکنون بیش از 3 میلیون و 650 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولیدشده که از این رقم 2 میلیون تن در داخل کشور به مصرف رسیده و یک میلیون و 650 هزار تن آن صادر شده است.

این معدن با هدف تولید سالانه 10 میلیون تن گنداله و 15 میلیون تن سنگ آهن به بهره‌برداری رسیده است که این محصول برای 3 کارخانه 2.5 میلیون تنی خوراک تهیه خواهد کرد.

منطقه گل‌گهر در سیرجان استان کرمان بیش از 1.1 میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن دارد که از آن رقم 60 درصد در معدن شماره 3 یعنی گهرزمین است.

تاکنون بیش از 71 هزار مترمربع خاک از این معدن برداشته شده و هزینه جاری بهره‌برداری از این معدن از سال 83 تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان بوده و میزان سرمایه‌گذاری در آن 500 میلیارد تومان بوده است. تاکنون 2 کارخانه هرکدام به ظرفیت 6 میلیون تن راه‌اندازی شده و در حال حاضر 3 هزار و 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معدن مشغول کار هستند.

کنسانتره آهن در معدن گهرزمین با درجه خلوص 68.5 درصد آهن تولید می‌شود که درجه خلوص بسیار بالایی است و پس از آن تبدیل به گندله می‌شود.

آب مورد نیاز برای تولید کنسانتره در طول خط تولید از چندین حلقه چاه کشاورزی خریداری شده تأمین می‌شود و مصرف آب 36 لیتر در ثانیه یا 126 مترمکعب در ساعت است. همچنین 2 دستگاه کاتالیست کپس و ام‌پی‌سی برای کف‌سازی در فرایند تولید کنسانتره استفاده می‌شود و در مرحله دوغاب کنسانتره، گوگرد از آن جدا می‌شود و پس از آن، مرحله رطوبت‌گیری انجام می‌شود که میزان رطوبت کنسانتره به 8 درصد می‌رسد و میزان گوگرد در سنگ‌آهن گهرزمین زیر یک صدم درصد است.

در این بازدید حسن امین‌زاده مدیر پروژه گندله‌سازی گفت: این پروژه دارای دو بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است که در بخش خارجی 82 میلیون یورو و در سرمایه‌گذاری داخلی تاکنون 220 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که دارای پیشرفت فیزیکی 49 درصدی است و تاکنون 6 هزار تن اسکلت فلزی نصب شده که این رقم به 10 هزار تن خواهد رسید.

در یک فرایند سرمایه‌گذاری بین شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، شرکت گل‌گهر و گوهرزمین و شرکت کشتیرانی، یک شرکت جدید جاده‌ریل سرمایه‌گذاری می‌شود که در حال حاضر مدیرعامل این شرکت هم انتخاب شده و در حال تکمیل است و قرار است 70 درصد از محصولات این معدن توسط حمل و نقل ریلی به بندر و کارخانه‌ها منتقل شود و 2 شرکت گل‌گهر و گوهرزمین 80 درصد سنگ‌آهن کشور را تولید خواهند کرد.

بر اساس این گزارش همان گونه که ارزش آب در کویر مانند طلاست، برای حل مشکل آب پروژه انتقال آب خلیج فارس به معدن گوهرزمین، گل‌گهر و مس سرچشمه در دسترسی است، همچنین از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های موجود در منطقه که بسیاری از چاه‌ها خریداری شده و آب به کارخانه منتقل می‌شود، همچنین در سامانه تصفیه آب و استفاده از پساب آب شهر سیرجان و انتقال آن به کارخانه، برای تأمین آب مورد نیاز خط تولید استفاده می‌شود.

فاضلاب سیرجان مترمکعبی 6 هزار تومان و آب خلیج فارس طبق محاسبه مترمکعبی 10 هزار تومان هزینه برای معدن خواهد داشت. در حال حاضر مصرف آب این معدن 35 لیتر در ثانیه است که پیش‌بینی می‌شود با توسعه خطوط تولید، این رقم به 250 لیتر در ثانیه برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید