امضای سه سند همکاری اقتصادی مهم میان ایران و جمهوری آذربایجان

    کد خبر :508120

در پایان نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روز جمعه سه سند همکاری اقتصادی میان دو طرف در باکو به امضا رسید.

یادداشت تفاهم مربوط به نتایج سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را ‘فرهاد دژپسند’ وزیر امور اقتصادی و دارایی و ‘شاهین مصطفی اف’ وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کردند.

همچنین تفاهمنامه تأسیس کارخانه ساخت قطعات برای خودروها در کوی صنعتی ‘نفتچالا’ در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو از سوی شرکت خصوصی ‘اتحاد’ ایران و شرکت ‘آذرماش’ جمهوری آذربایجان و نیز ساخت کارخانه تولید اتوبوس در کوی صنعتی ‘حاجی قابول’ در ۱۲۰ کیلومتری جنوب باکو توسط شرکت ‘آذرماش’ و شرکت خصوصی ‘قارتال’ ایران به امضا رسید.

دکتر دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سخنانی در مراسم امضای این اسناد گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر با پیشنیه تاریخی بسیار طولانی هستند و امروز این پیشینه تاریخی باید به یک روابط اقتصادی عمیق‌تر با در نظر گرفتن آینده تعاملات دو کشور تبدیل شود.

وی اسناد امضا شده در این اجلاس را نشان تقویت روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اقدامی مناسب و امضای این اسناد یک برند مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان در سطح دنیا عرضه کنیم.

وزیر اقتصاد کشورمان افزود: تهران و باکو به عنوان دو کشور همسایه با توسعه روابط راهبردی و رسیدن به اهداف بلند می‌توانند مجرا و مسیری مناسب برای توسعه کشورهای همسایه باشند.

دژپسند تاکید کرد؛ با امضای اسناد همکاری در این نشست توانستیم روابط را از حوزه زیرساختی به حوزه‌های تجاری، بانکی، بیمه‌ای و علمی گسترش دهیم.

وی همچنین سرمایه گذاران ایرانی و آذربایجانی را به افزایش متقابل سرمایه گذاری در شرایط مناسب فراهم شده در دو کشور دعوت کرد و افزود: ما هیچ مانع، کوتاهی و سستی در زمینه تقویت روابط و اجرای توافقات حاصله نداریم.

بر پایه این گزارش، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی نتایج و توافقات حاصله در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را برای آینده تعاملات اقتصادی میان جمهوری آذربایجان و ایران بسیار مهم خواند.

وی افزود: یادداشت تفاهم امضا شده در پایان این نشست همه توافقات حاصله برای فعالیت‌های اقتصادی مشترک دو کشور در یک سال آینده را دربر می‌گیرد و اطمینان دارم با مساعی مشترک، گام‌های لازم در زمینه اجرای توافقات حاصله برداشته شود.

شایان ذکر است که، سیزدهمین نشست دو روزه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۳ و ۲۴ اسفند ماه جاری در باکو برگزار شد.

به گزارش مهر ،در این نشست راهکارهای گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسائل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب هشت کمیته تخصصی بررسی شد.

گفتنی است که، دیدار با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رئیس بانک مرکزی، رئیس راه آهن، رئیس گمرک، حضور در همایش اقتصادی مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو از جمله برنامه سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان بود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید