بلیت نیم‌بهای سربازان در محاق؟

    کد خبر :508109
بلیت نیم‌بهای سربازان

اعطای کارت بلیت تخفیف‌دار موضوعی است که این روزها که اعضای شورای شهر تهران در حال بررسی بودجه شهرداری هستند، از سوی یکی از اعضا مطرح شده و بحث آن مجدد داغ شده است.

اعطای بلیت نیم‌بها و تخفیف‌دار به سربازان موضوع جدیدی نیست ، پیش از این و در آذر سال 95 نیز قالیباف شهردار وقت آن را در پستی اینستاگرامی مطرح کرد و با انتشار عکسی از خود و سربازی در مترو، نوشت: «دیروز وقتی با مترو برای انجام کاری می‌رفتم با تعدادی از شهروندان خوب تهرانی هم‌کلام شدم. یکی از این عزیزان سربازی بود که خواسته‌ای داشت. می‌گفت: آقای قالیباف کسی به فکر سربازها نیست، 70 هزار تومان حقوق می‌گیریم و هزار گرفتاری داریم با این پول چه کنیم.

شما خودتان در فضای جبهه و جنگ بوده‌اید و مشکلات ما را می‌دانید. پیش‌ترها منزلت اجتماعی سربازان بیشتر بود و به ما به عنوان فرزندان خودشان که مشغول خدمت به ملت هستیم نگاه می‌کردند. نمی‌دانم چه شده که آن نگاه در بین مردم کمرنگ شده، کاش بلیت مترو و اتوبوس را برای سربازان هم مثل دانشجویان یا سالمندان نیم بها کنید، امیدوارم به فکر ما باشید. دیدم حرف منطقی می‌زند و ما به این نکته توجه نکردیم. به دوستان گفتم این موضوع را حتما بررسی و پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع شهروندان خوبمان خواهم رساند».

این وعده شهردار تهران مطرح و همان زمان چنان رسانه‌ای شد که همه چشم انتظار بودند که در لایحه بودجه سال بعدش یعنی 96 مطرح شود، اما لایحه افزایش نرخ کرایه وسایل حمل ونقل عمومی از سوی قالیباف شهردار وقت برای بررسی تقدیم شورای شهر شد اما اسمی از «سربازان» در میان نبود!

هرچند که بعد از رسانه ای شدن موضوع معاون برنامه ریزی شهردارتهران در یک متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، اعلام کرد: عبارت “سربازان در حال انجام خدمت وظیفه عمومی در واحدهای مستقر در شهر تهران و یا ساکن شهر تهران” به ماده واحده مصوبه «نظام یکپارچه بلیت حمل و نقل عمومی شهر تهران» تحت عنوان مصوبه شمول فرزندان معظم شهدای و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر در مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه می‌شود.

با اینکه این درخواست شهرداری به لایحه اضافه شد اما به دلیل مشکلات نقدینگی و مشخص نبودن محل تامین این تخفیف، این پیشنهاد به سرانجام مشخصی نرسید و با رفتن قالیباف نیز این پیشنهاد مسکوت ماند تا اینکه چندی پیش حجت نظری عضو شورای شهر پنجم مجددا این پیشنهاد را مطرح کرد و در گفت وگو با ایسنا، گفت: براساس ماده ۸۰ قانون خدمت وظیفه عمومی موسساتی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند باید با همکاری شهرداری‌ها خدمات و تسهیلاتی نظیر استفاده رایگان از ورزشگاه‌ها، اتوبوس، قطارها، موزه، سینما و… را برای سربازان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای دانشجویان، دانش آموزان و… کارت بلیت‌های رایگان یا تخفیف‌دار به منظور استفاده بیشتر و آسان‌تر از مترو و اتوبوس صادر می‌کنیم، اما متأسفانه سربازان که حقوق کمی هم دریافت می‌کنند، در این لیست جایی ندارند، افزود: جالب است با اینکه عمدتا سربازها به دلیل حقوق دریافتی اندک از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند اما حمل و نقل عمومی برای سربازان رایگان نیست.

نظری با بیان اینکه شورای شهر می‌تواند امکان بهره‌برداری سربازان از کارت‌های رایگان یا تخفیف‌دار مترو و اتوبوس در طول خدمت سربازی‌شان را فراهم کند، افزود: این درخواست بنده که در صحن علنی شورای شهر نیز مطرح شد به شهرداری ارسال شده تا آنها به این درخواست پاسخ دهند و منتظر نظر شهردار هستیم.

با ارائه تخفیف به سربازان نه تنها مشکلی نداریم بلکه افتخار می کنیم اما…

با این حال محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، گفت: سربازان مدافعان نظم و امنیت کشور هستند اما متأسفانه حقوقشان نیز بسیار ناچیز است و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا این افراد بتوانند بدون پرداخت هزینه از مترو و اتوبوس استفاده کنند. با این حال ارائه هرگونه تخفیف در حمل ونقل به هر قشری مستلزم آن است که منابع تامین تخفیف نیز مشخص شود.

وی با بیان اینکه ما با ارائه تخفیف به سربازان نه تنها مشکلی نداریم بلکه با افتخار حاضریم برای مدافعان نظم و امنیت شهر و کشورمان کاری مثبت انجام دهیم، ادامه داد: طبیعتا از آنجایی که این تصمیم یعنی ارائه کارت بلیت های تخفیف دار یا رایگان شدن وسایل حمل ونقل عمومی برای سربازان دارای بار مالی است می بایست محل تامین این بار مالی در بودجه مشخص شود تا ما بدانیم مجاز هستیم که برای تامین این بار مالی از چه محل هایی می توانیم اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم!

پورسیداقایی با بیان اینکه لایحه بودجه 98 شهرداری در شورا بررسی شده و پرونده آن بسته شده است اما شاید اعضای شورای شهر بتوانند اصلاحیه ای بر بودجه 98 برای اضافه کردن این مهم بیاورند، گفت: یا باید ردیف بودجه مشخصی برای این مهم در نظر گرفت و یا اینکه ستاد کل نیروهای مسلح ما به التفاوت بلیت سربازان را به شهرداری بدهد تا براین اساس سفر سربازان با حمل ونقل عمومی تخفیف دار یا رایگان شود.

پورسیدآقایی در مورد برآورد مالی این پیشنهاد نیز با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد سربازان و میزان سفرهای آنها نداریم گفت: اگر قرار باشد در زمینه ارائه بلیت تخفیف دار به سربازان یا رایگان کردن وسایل حمل ونقل عمومی برای آنها، تصمیم گیری کنیم باید جلسات مختلفی برگزار شود تا بتوانیم با احصا آمار سربازان و سفرهایشان به یک برآورد دقیق مالی برسیم.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد با توجه به بسته شدن پرونده بودجه سال 98 شهرداری و نامشخص بودن محل تامین بار مالی، پیشنهاد ارائه بلیت تخفیف دار و یا رایگان شدن وسایل حمل ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس به سال آینده نرسد مگر اینکه اعضای شورا آستین همت را بالا زده و اصلاحیه بودجه در حال تصویب 98 شهرداری را به صحن آورده و ردیف های هزینه ای را بار دیگر بررسی کنند تا حافظان نظم و امنیت هم بتوانند از بلیت های تخفیف دار استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید