بیش از ۸۰ کشته و زخمی در حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند

    کد خبر :508016

در جریان تیراندازی امروز (جمعه) به دو مسجد در نیوزیلند ۴۹ تن از شرکت کنندگان در نماز جمعه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از آسوشیتدپرس، در پی وقوع این حمله پلیس نیوزیلند به مردم هشدار داده تا در منازل بمانند و تدابیر امنیتی نیز در مرزها و فرودگاه‌ها تشدید شده است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این تیراندازی را یکی از تاریک‌ترین روزهای این کشور توصیف کرده و گفت، این رویدادها در شهر کرایستچرچ نمایانگر یک اقدام به خشونت غیرقابل منتظره و غیرعادی است.

مایک بوش، کمیسیونر پلیس نیوزیلند گفته، بدون اعلام رقم کشته شدگان و مجروحان حمله به مسجد نور و مسجد لینوود، از بازداشت چهار مظنون خبر داد.

به گفته بوش، سه تن از مظنونان مرد و یکی از آنها زن است. مقام‌های نیوزیلند هویت افراد بازداشت شده را اعلام نکردند اما یکی از این افراد که ادعا می‌شود، مسئول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضد مهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. وی همچنین گفته که این اقدامش “مصداق یک حمله تروریستی” است.

رسانه‌های محلی، شمار کشته شدگان را ابتدا دست کم ۲۷ تن عنوان کردند ولی نخست وزیر بعدا شمار کشته‌ها را ۴۰ تن اعلام کرد.

نخست وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری، احساسات ضد مهاجرتی را مقصر این اقدام دانسته و گفت: بسیاری از مردمی که متأثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند، مهاجران یا آوارگان تشکیل می‌دهند و آنها نیوزیلند را خانه خود انتخاب کرده‌اند و این خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیست.

یکی از این تیراندازی‌های مرگبار در مسجد النور در مرکز کرایستچرچ و در ساعت ۱۳:۴۵ به وقت محلی رخ داده است و دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود رخ داد.

در تصاویر منتشره در فیس‌بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آنها را نقش بر زمین می‌کند.

پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند. همزمان با این حمله، اعضای تیم ملی کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد نور را داشتند که با شنیدن صدای تیراندازی از محل گریختند.

در همین حال نخست وزیر استرالیا مهاجم اصلی این حملات را یک تبعه راستگرای استرالیایی معرفی کرده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در تازه‌ترین اظهاراتش، حمله به دو مسجد را حمله “تروریستی” دانست و گفت: در این حمله ۴۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و ۲۰ تن وضعیت بدی دارند.

در اطلاعات بعدی شمار کشته‌ها به ۴۹ تن افزایش یافت و اعلام شد ۴۸ تن هم زخمی شده‌اند.

وی گفت، عامل حمله در لیست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت: به محض حمله، پلیس تمامی مساجد منطقه را بست. من از همگان می‌خواهم به توصیه‌های پلیس گوش دهند. من نمی‌توانم جزئیات اضافی در این باره بدهم و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. اسنادی داریم که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای حملات دیگر وجود داشته اما نمی‌توانیم اطلاعات دقیق‌تر بدهیم.

وی افزود: وضعیت تهدید امنیتی در کشور افزایش یافته و ما باید همواره محتاط و مسئولیت‌پذیر باشیم. ما همواره آماده مقابله با چنین اقداماتی هستیم و به مردم تضمین می‌دهیم توانایی و آمادگی لازم برای مقابله با این حملاتی را داریم. ما با استرالیا همکاری داریم و از این کشور به خاطر همکاری قدردانی می‌کنیم. وی گفت که سه تن تاکنون بازداشت شده‌اند.

واکنش های جهانی

رهبران سیاسی و مسلمان در سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند که ۴۰ کشته بر جای گذاشت، ابراز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ویترز، رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قویاً این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.

وی به گزارش‌های رسانه‌ای نیز اشاره کرد که براساس آنها، شش شهروند اندونزیایی در زمان حمله در مسجد بودند که سه تن فرار کردند و از وضعیت سه تن دیگر اطلاعی نیست.

«تانتووی یحیی»، سفیر اندونزی در نیوزیلند به رویترز گفته که تحقیقات برای اعلام وضعیت شهروندان اندونزیایی گرفتار در این تیراندازی در جریان است. ۳۳۱ اندونزیایی ساکن کرایستچرچ و از این تعداد ۱۳۴ تن دانشجو هستند.

انور ابراهیم، رهبر بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی نیز گفت که یک شهروند این کشور در میان مجروحان این تیراندازی است و اعلام کرد این یک تراژدی سیاه است که بشریت و صلح جهانی با آن روبه روست.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به شدت بابت این اقدام غیر انسانی که علیه ارزش‌های بشری رخ داده و جان غیرنظامیان را گرفته است، ناراحتم. ما تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان و مردم نیوزیلند ابراز می‌کنیم.

مقام‌های نیوزیلند کشته شدن شمار بسیاری را در این حملات تیراندازی تأیید کرده‌اند؛ اما آمار دقیق را اعلام نکرده و هویت آنها را نگفته‌اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در توئیتر خود حمله “فاشیستی و نژادپرستانه” در نیوزیلند را محکوم کرده و نوشت: این حمله نشان داد، دشمنی با اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چندین بار شاهد این بوده‌ایم که اسلام هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام هراسی متوقف شود.

در همین حال، کمال فاروقیری، مؤسس هیأت “تمام مسلمانان هندوستان” که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: این حمله به شدت محکوم است و ادامه داد: یک ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند.

وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، نیوزیلند و فیجی نیز در توئیتر خود نوشت: سه افغان در این حمله مجروح شده‌اند. فکر من پیش خانواده‌های این افغان‌هاست.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن محکومیت این حمله در توئیتر از هشتگ “پاکستان علیه تروریسم” استفاده کرد. مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداخته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید