تلاش های بانک ملی برای پیشگامی در عرصه فناوری

    کد خبر :507648

همزمان با رشد شتابان تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی که زندگی میلیون ها شهروند ایرانی را تحت تأثیر و سبک زندگی آنها را تغییر داده، ارائه خدمات بانکی نیز در همین راستا با تغییر و تحول جدی رو به رو شده است؛ فرایندی قابل تأمل که اکثر بانک های ایرانی را به حرکت در مسیر فناوری های جدید و تحول جدی در نوع ارائه خدمات پولی و بانکی واداشته است.

به گزارش «بازتاب» در حالی که تغییرات چشمگیر تکنولوژی در سال های اخیر، برای بسیاری از مراکز خدمات رسان دولتی و خصوصی چاره ای جز حرکت به سمت فناوری های جدید و به خدمت گرفتن ابزارهای جدید تعامل با ارباب رجوع باقی نگذاشته است، اما در این فضا بانک ها را به واسطه حجم و نوع خدماتی که به مردم ارائه می دهند باید از پیشگامان این حوزه معرفی کرد.

با اینکه الزام حرکت به سمت فناوری و به تلاش برای تسهیل در امر خدمت رسانی به شهروندان در دستور کار اکثر بانک های خصوصی و دولتی ایران قرار گرفته است، اما بررسی ها نشان می دهد که بانک ملی ایران به عنوان نخستین بانک تجاری و دولتی کشور در این زمینه پیشگام سایر بانک ها بوده است.

این مهم را می توان از نشست و کنفرانس های تخصصی متعددی برداشت کرد که مدیران ارشد بانک ملی به منظور به روز کردن سیستم های خدمات رسان خود انجام داده اند و همچنان نسبت به این اقدام اهتمام ویژه ای از خود نشان می دهند.

به عنوان مثال بانک ملی ایران روز سه شنبه 21 اسفند ماه سال جاری در راستای تحقق اهداف بانکداری الکترونیک و ارایه خدمات نوین و به روز به مشتریان برای دومین بار در بزرگترین رویداد سالانه خود با عنوان «ملی شو 2» را برگزار کرد؛ رویداد و نشستی که در آن بسیاری از کارشناسان فناوری های نوین بانکداری حضور داشتند و در آن نقشه راه جدیدی برای بهینه سازی خدمات نوین بانک ترسیم شد.

توضیح بیشتر اینکه رویداد ملی شو به عنوان نمایشگاهی از دستاوردها، محصولات و خدمات متنوع الکترونیک بانک ملی در سال جاری، معرفی تحولات فناورانه و اقدامات نوآورانه بانکی را در ارائه خدماتی همچون BTM، کیف پول، سککوک، ویدئو بام، پرداخت خودکار، ملی پلاس، امکان اتصال کارت بانکی به کارت ملی هوشمند و ربات آلفا  را به مراه داشت.

مجموعه اقداماتی که این بانک انجام داده تا در مسیر خارج شدن از فضای بانکداری سنتی و ارائه سرویس و خدمات در قالب بانکداری الکترونیک پیشگام و الگویی برای سایر بانک های ایرانی باشد.

در همین راستا و به عنوان نمونه بارز می توان به ربات آلفا اشاره کرد؛ فناوری که یکی دیگر از محصول جدید بانک ملی ایران در راستای تحقق سیاست های دولت الکترونیک است و به تازگی در اختیار عموم و همچنین مشتریان این بانک قرار گرفته است تا مشتریان در قبال استفاده از این ربات هوشمند بتوانند از خدمات یکپارچه امور بانکی مطلع و آن را دریافت کنند.

مجموعه اقداماتی که به آن اشاره شد، تنها بخشی از فعالیت های نوآورانه بانک ملی در راستای پیشگامی و تبدیل شدن به الگوی خدمات رسانی بانکی در سطح کشور است؛ تلاش هایی که همچنین صورت می گیرد تا این بانک در دنیای جدید و شتابان تکنولوژی از دیگر رقبای خود عقب نماند.

با همه این موارد، نگرانی بزرگی که اینجا مطرح است این است که تلاش های صورت گرفته کنونی در فرایند اجرا اسیر مشکلات حاشیه ای شود و بر اساس برنامه و اهداف مشخص شده پیش نرود؛ شرایطی که برای بسیاری از طرح های خلاقانه در حوزه های مختلف رقم می خورد و در مقام اجرا با موفقیت چندانی رو به رو نمی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید