پارلمان اروپا: مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه رسماً تعلیق شود

    کد خبر :507318
پارلمان اروپا

پارلمان اروپا از شورای این اتحادیه خواست تا مذاکرات با ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش بازتاب به نقل از یورونیوز، تعداد ۳۷۰ نماینده پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از وضعیت حقوق بشر، آزادی رسانه‌ها و قدرت زیاد رئیس جمهوری در ترکیه ابراز نگرانی کرده و خواستار تعلیق مذاکره با این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا شدند.

۱۰۹ نماینده با این طرح مخالفت کردند و ۱۴۳ نماینده هم به آن رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه در حالی تصویب شد که پیش از آن، گروه پارلمانی حزب مردمی اروپا (راست میانه) خواستار قطع فوری و دائمی مذاکره با ترکیه بر سر عضویت در اتحادیه اروپا شده بود. این پیشنهاد از سوی اکثر نمایندگان رد شد.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از مصوبه پارلمان اروپا، اعلام کرد این قطعنامه هیچ معنایی برای آنکارا ندارد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و وزیر مشاور دولت در مناسبات با اتحادیه اروپا نیز در واکنش به صدور این قطعنامه، نمایندگان پارلمان اروپا را به جهان‌بینی از منظر جریان‌های راست افراطی متهم کرد.

مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ آغاز شد اما عملاً از چند سال پیش متوقف شده است. روابط نه‌چندان گرم آنکارا و اتحادیه اروپا به‌ویژه از زمان کودتای نافرجام ۲۰۱۶، احتمال تعلیق این مذاکرات را افزایش داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید