حذف دلار در مبادلات جهانی راهبرد جدید تجاری ایران

    کد خبر :507286
حذف دلار

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حذف دلار در مبادلات منطقه‌ای و جهانی ایران با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است، از تحول در ترکیب صادراتی کالاها و خدمات خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی که رئیس جمهور کشورمان را در سفر به عراق همراهی کرده بود، در بازگشت از عراق با اشاره به توافقات انجام گرفته با مسؤلین عراقی تاکید کرد: با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می بی نم و آنچه که با سایر همسایگان نظیر ترکیه، آذربایجان، افغانستان و غیره در حال شکل گیری است می‌توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالاها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.
وی افزود: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است و به تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور می‌باشد. واکنش سریع فعالین اقتصادی و پشتیبانی ارگان‌های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حذف دلار در مبادلات منطقه‌ای و جهانی ایران با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است، ادامه داد: وجود محدودیت در مبادلات پولی ایران و عراق به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیچیدگی روابط بانکی دو کشور را زیاد کرده است ولی ما با درک شرایط و محدودیت‌های همکارانمان در عراق و با استفاده از مکانیسم پرداخت خاص به نحو مقتضی امور را پیش برده و مطالبات و وجوه ناشی از صادرات گسترده در جریان را وصول خواهیم کرد.

همتی افزود: قدم بعدی برای تکمیل این راهبرد ایجاد تعادل در تراز تجاری با کشورهای همسایه است که تا حدود زیادی وابستگی وارداتی مستقیم ما را به دیگر کشورها کاهش می‌دهد و لذا بخش مهمی از صادرات آن کشورها به ایران از طریق صادرات مجدد آن کشورها قابل تأمین است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اعلام کرد الان در یک موقعیت ویژه برای استفاده از ظرفیت ملی برای پشتیبانی از تولید ملی و صادرات و کاهش اتکا به صدور نفت خام و واردات کالاهای ساخته شده قرار داریم که می‌تواند در شکست قطعی تحریم نقش آفرینی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید