راه‌اندازی بخشی از مترو کرج شاید دوسال دیگر!

    کد خبر :506978
متروی کرج

رئیس شورای شهر کرج گفت: مشکلات اعتباری تکمیل پروژه قطار شهری را با مشکل مواجه کرده است.

عباس زارع امروز چهارشنبه 22 اسفند در مراسم توسعه فاز اول حمل‌ونقل عمومی شهر اظهار کرد: شورای پنجم توسعه حمل و نقل عمومی را با جدیت پیگیری می‌کند و امروز شاهد به ثمر نشستن بخشی از این پیگیری‌ها هستیم. با توجه به کمبودهای شهر در حوزه حمل و نقل عمومی امیدواریم توسعه این سیستم با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

وی به وضعیت پروژه متروی کرج اشاره کرد و گفت: این پروژه که سال گذشته غیرفعال بود امسال به‌صورت جدی فعالیتش آغازشده و شهردار و مسئولان سازمان حمل‌ونقل ریلی وعده داده‌اند که بخشی از خط دو تا دو سال آینده بهره‌برداری شود.

وی اتمام فاز نخست پروژه متروی کرج را منوط به تخصیص اعتبارات لازم دانست و گفت: امیدواریم با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد بتوانیم پیگیری‌های لازم برای تحقق این مهم را دنبال کنیم زیرا توسعه حمل‌ونقل عمومی در بهبود وضعیت زیست محیط شهر کرج و کاهش آلودگی هوای تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: امروز شاهد اضافه شدن 30 دستگاه اتوبوس نو به خطوط پرتردد شهر هستیم که در خرید این اتوبوسها مسائل زیست محیطی به خوبی رعایت شده است.

رئیس شورای شهر کرج با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شهرداری کرج به توسعه ناوگان عمومی توجه شده، گفت: در کنار خرید اتوبوس‌های جدید، به دنبال نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های جدید هستیم.

علی اصغر کمالی زاده، شهردار کرج در مراسم بهره برداری از فاز اول نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کرج که امروز چهارشنبه 22 اسفند برگزار شد، گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از اهداف اصلی مدیریت شهری کرج است که خوشبختانه شاهد بهره برداری از فاز اول آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست کمک دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قطع شده، افزود: تا هشت سال پیش، 82.5 درصد از اعتبار مورد نیاز برای خرید اتوبوس‌ها را دولت تقبل می‌کرد ولی این کمک دولتی در سال ۸۹ قطع شد و از آن سال به بعد ناوگان اتوبوسرانی کرج توسعه‌ای نداشت.

وی افزود: در طول این سال‌ها تعداد زیادی اتوبوس به دلیل فرسوده شدن از محور خدمت رسانی خارج شده و اتوبوس‌ها از هزار دستگاه به ۴۰۰ دستگاه رسید. پیگیری‌های زیادی طی سال جاری برای خرید اوتوبوس صورت گرفت و به جز یک شرکت باقی شرکت ‎ ‌ها ساخت اتوبوس را انجام نمی دادند.

کمالی زاده با اشاره به سفر خود و اعضای شورای اسلامی شهر کرج به سمنان به منظور انعقاد تفاهم نامه‌ای مبنی بر خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، گفت: طبق این تفاهم نامه امروز موفق به تحویل ۳۰ دستگاه اتوبوس در فاز اول این طرح شدیم. این تعداد اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان با تامین از اعتبارات شهرداری کرج خریداری و وارد مدار خدمت رسانی به شهر و شهروندان شد.

این مسئول با اشاره به اینکه طبق سرانه و استانداردها باید هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در کرج داشته باشیم، اظهار کرد: این ۳۰ دستگاه در خطوط پر تردد شهر فعالیت خواهند کرد تا طبق برنامه ریزی‌ها بتوانیم به تعداد این ناوگان اضافه کنیم.

پیش از این و در دی ماه، عضو ناظر شورای شهر در سازمان حمل و نقل ریلی کرج در خصوص اعتباراتی که در سفر سال 95 رئیس جمهور به مترو کرج اختصاص داده شد اعلام کرد: در سفر رئیس جمهور به البرز، 187 میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری کرج در نظر گرفته شد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

محمدحسین خلیلی اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت مترو کرج و روند پیشرفت این پروژه گفت: در حال حاضر حدود 700 نیرو در مترو مشغول به کار هستند اما متأسفانه درآمدهایی چون فروش اوراق مشارکت و اعتبارات سفر رئیس جمهور که باید برای تزریق به این پروژه کسب می‌شد با مشکل اساسی مواجه شده است.

وی افزود: با وجود این مشکل اساسی، فعلاً خبر امیدبخشی در مورد مترو وجود ندارد اما در هر حال ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا برنامه از پیش تعیین شده برای اتمام دو ایستگاه تا پایان سال عملی شود.این برنامه فقط برای اتمام بنای دو ایستگاه تعیین شده و به معنای آن نیست که قطار وارد این ایستگاه‌ها شود.

این عضو شورای شهر کرج در خصوص اعتباراتی که در سفر سال 95 رئیس جمهور به مترو کرج اختصاص داده شد هم اعلام کرد: در سفر رئیس جمهور به البرز، 187 میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری کرج در نظر گرفته شد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

خلیلی اردکانی افزود: حتی یک ریال از این اعتبار به استان نیامده است، ما در این خصوص در حال مکاتبه با نهاد ریاست‌جمهوری هستیم.

به گزارش ایسنا، گسترش شبکه مترو در داخل شهر کرج از اوایل دهه 80 مطرح و در مهر ماه 82 ، شش خط برای این کلان‌شهر به تصویب رسید و البته کلنگ آن نیز در سال 1384 به زمین زده شد تا در سال 1389 کار تمام شود، اما اکنون با گذشت 13 سال از آغاز پروژه، مجموع پیشرفت فیزیکی خطوط و ایستگاه‌های قطار شهری کرج کمتر از 34 درصد برآورد می‌شود.

یکی از ایرادات اساسی مترو کرج، عدم دقت پیمانکار در محاسبه هزینه‌های پروژه و تشدید آن با نوسانات ارزی اواخر دولت دهم بود که باعث شد در سال‌های بعد کار پیمانکار و کارفرما به دعوای قضایی و طرح موضوع خلع ید بکشد تا اینکه در نهایت با روی کار آمدن شورای پنجم قرار شد پیمانکار به کار خود ادامه دهد.

شهرداری و شورا اعلام کرده‌اند اولین قطار مترو کرج سال 1400 بر روی ریل حرکت خواهد کرد، چیزی که با توجه به دور جدید نوسانات ارزی و مشکلات شدید مالی در پیشبرد پروژه‌های گرانی چون مترو سخت به نظر می‌رسد اما محمدحسین خلیلی اردکانی در این خصوص با اشاره به اولویت‌بندی بخش‌های مختلف مترو کرج تاکید کرد که سعی می‌شود تا سال 1400 چهار یا پنج ایستگاه آماده بهره‌برداری شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور آذرماه 95 به استان البرز سفر کرد و قرار بود مصوبات این سفر حداکثر ظرف سه سال نهایی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید