توقف رهاسازی از سد مهاباد به دریاچه ارومیه با درخواست یک نماینده

    کد خبر :506445
احیای دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از توقف رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه با درخواست یک نماینده، خبر داد.

فرهاد سرخوش در خصوص درخواست نماینده مهاباد از وزیر نیرو مبنی بر توقف رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت پیکره و موافقت وزارت نیرو در این خصوص ابراز تاسف کرد و افزود: تمامی تلاش ستاد احیا، نجات دریاچه ارومیه است چرا که در صورت خشک شدن این نگین آبی زندگی 15 میلیون جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد؛ ستاد احیا به جد پیگیر ادامه رهاسازی از سد مهاباد خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در سال آبی 97، مجموعا یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب از طریق رهاسازی و رواناب ها به پیکره وارد شده، افزود: ورود رواناب ها و آب رها سازی شده از سدهای استان تاثیر قابل ملاحظه ای در وضعیت در یاچه ارومیه داشته که در حال حاضر رشد 21 درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم.

سرخوش، وسعت فعلی دریاچه ارومیه را 2448 کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: افزایش 240 کیلومتری وسعت دریاچه و افزایش 490 میلیون مترمکعبی حجم آب نشان از بهبود وضعیت دریاچه دارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه رهاسازی از پشت سدها هرگز سبب کمبود آب شرب و کشاورزی نمی‌شود، خاطر نشان کرد: حقابه شرب و کشاورزی در تمامی سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه رعایت می‌شود و تنها حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به پیکره رها سازی می‌شود.

وی یاداور شد: مطمئنا با تلاشهای ستاد احیا بزودی ادامه رها سازی از سد مهاباد محقق می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ مرحله دوم رها سازی از سد مهاباد از 27 بهمن سال جاری به میزان 30 میلیون مترمکعب با دبی 20 مترمکعب در ثانیه آغاز شده بود.

سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید