اولتیماتوم غیرمنتظره سوریه به اسرائیل

    کد خبر :505502

در یک واکنش غیرمنتظره و اولتیماتومی پیش‌دستانه، سوریه از طریق کانال های دیپلماتیک سازمان ملل متحد به اسرائیل هشدار داده است که اگر از بلندی های جولان خارج نشود، آماده است تا با اسرائیل جنگ کند.

به گزارش World Israel News، و منابع مهم دیگر اسرائیلی از جمله جروزالم پست، فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، طی هفته گذشته این پیام را از طریق کریستین لوند، مسئول سازمان نظارت بر صلح سازمان ملل متحد (UNTSO)، مخابره کرده است. مقداد به نماینده سازمان ملل متحد گفته: «در صورتی که اسرائیل از بلندی های جولان خارج نشود، سوریه حمله خواهد کرد.»

مقداد همچنین به لوند هشدار داد، اگر اسرائیل حملات خود به سوریه را كه طی سال گذشته بیش از ده ها بار رخ داده است، اما ظاهرا اخیرا به دلیل تحویل سامانه دفاع هوایی اس-300 روسیه به دمشق در اواخر سال گذشته کاهش یافته، ادامه دهد، سوریه با نیروی قهری واکنش نشان خواهد داد.

مقداد گفته: «ما از مقابله با اسرائیل و همچنین از حامیان اسرائیل که به تثبیت اشغال جولان کمک می کنند، نیز واهمه ای نداریم.»

ظاهرا هشدار سفت و سخت دمشق واکنشی به ارائه مصوبه چالش برانگیزی است که به تازگی تحت رأی گیری دوباره کنگره آمریکا رفته و توسط سناتورهای سنای ایالات متحده، تد کروز و تام کوتون و نماینده دموکرات مایک گالاگر، ارائه شده که به منظور به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان از سوی ایالات متحده است.

در همین حال، چندین تن از رهبران سیاسی اسرائیلی به ادعای تاریخی سوریه در مورد جولان ـ که از سوی اسرائیل اشغال شده ـ و تمایل سوریه به جنگ برای آن واکنش نشان داده اند. سیاستمداران حزب آبی و سفید گابی اشکنازی، یاری لپید، بنی گانتز و موشه یلعون، در حالی که طی یک دیدار از بلندی های جولان سخن می گفتند، قول داده اند که بلندی های جولان برای ماست و برای ما خواهد ماند؛ احساسات غالبی که در میان همه احزاب اسرائیل مشترک است.

گانتز گفته: «ما تعداد ساکنان جولان را افزایش خواهیم داد و پیامی روشن را به همگان ارسال خواهیم کرد. ما هرگز از بلندی های جولان نخواهیم رفت.» وی افزود: «ما خواهان حمایت از سوی ایالات متحده و جامعه بین المللی برای تبلیغ منافع اسرائیل در مرز شمالی خود خواهیم بود.»

این ماجرا پس از آن رخ داده که در ماه گذشته، ارتش سوریه پس از گذشت یک سال، در پی غلبه بر گروه های القاعده و داعش ـ که سال ها قبل در جنگ سوریه منطقه “قنیطره” را در اختیار داشتند ـ تسلط خود بر قسمت هایی از جولان را تثبیت کرد.

دولت اسد مدت هاست نیروهای اسرائیل را متهم کرده است که اجازه حضور و تردد تروریست های القاعده و داعش در بخش سوری منطقه مرزی جولان را قبل از آن که ارتش سوری ارتش قنیطره را تسخیر کند، تسهیل کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال در سال 2017، اسرائیل و عربستان سعودی، از اولین سال های شروع شدن این جنگ، به تأمین مالی و ارائه خدمات به گروه های افراطی در مرز جولان پرداخته اند.

در آن زمان وال استریت ژورنال راز اخیرا فاش شده اسرائیل را مورد تأکید قرار داده بود که: اسرائیل برای چندین سال شورشیان نزدیکی مرز خود با سوریه را با پول نقد و همچنین مواد غذایی، سوخت و مواد دارویی تأمین می کرده که یک تعامل مخفی در جنگ داخلی سوریه با هدف ایجاد یک منطقه خلأ که توسط نیروهای خودی پر شود، تجهیز کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید