پیشتازی بنیاد علوی در ساخت فضاهای آموزشی و دانشگاهی

    کد خبر :505491
بنیاد علوی

در دورانی که بسیاری از مناطق محروم کشور به واسطه زیرساخت‌های ضعیف آموزشی و دانشگاهی در رقابت با مناطق توسعه یافته با چالش‌های جدی رو به رو می‌شوند، هستند نهادهایی حمایتی و فرادولتی که با هدف جبران این کاستی‌ها پا به عرصه میدان گذاشته‌اند و علی رغم تشدید مشکلات اقتصادی در مسیری که انتخاب کرده‌اند، پافشاری می‌کنند؛ نهادهایی چون بنیاد علوی که تا کنون چندین طرح زیرساختی را در این حوزه اجرایی کرده و در آینده نیز به همین روال حرکت خواهد کرد.
به گزارش بازتاب، بنیاد علوی چند سالی است که با درک کمبودهایی که در حوزه آموزشی و دانشگاهی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته وجود دارد، به این حوزه ورود کرده و با ساخت فضاهای آموزشی استاندارد و با کیفیت در صدد رفع مشکلات موجود است؛ اقدامی که محدود به یک یا دو منطقه جغرافیایی از کشور نیست و بررسی ها نشان می‌دهد که از یک روند صعودی برخوردار است.
به صورت مشخص بنیاد علوی در راستای توسعه عدالت، رفع محرومیت آموزشی و ارتقاء سطح علمی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور تفاهم نامه‌ای را با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با موضوع احداث 1300 کلاس درس احداثی در خردادماه سال 1395 منعقد کرد که بر این اساس مقرر شد تا سال 1398 هزار و سيصد کلاس درس استاندارد جایگزین کلاس‌های غیر استاندارد، خشتی و گلی، سنگی و چوبی شود.
با استناد به همین تفاهم نامه، بنیاد علوی 50 کلاس درس استاندارد را در سال 1395 در شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان آماده بهره برداری کرد و 300 کلاس درس دیگر را نیز در دستور کار قرار داد که به پیشرفت٩٢ درصدی رسيده است؛ شرایطی که طی آن ٢٦٠ کلاس درس دیگر به فضاي آموزشي كل كشور تحویل داده شد و 50 کلاس باقی مانده نیز تا پایان سال 97 تحویل داده خواهد شد.
همچنين عقد توافق نامه جهت احداث و مقاوم سازي ٣٠٦ كلاس درس در شهرستان چالدران، ٦٥ كلاس درس در شهرستان لنده، ١٠٠ كلاس درس در شهرستان هاي استان تهران و برنامه ريزي براي مقاوم سازي و نوسازي حدود ٣٠٠٠ كلاس درس در شهرستان هاي هدف از ديگر اقدامات زير ساختي در حوزه دانش آموزي بنياد علوي بشمار مي رود.
این البته همه اقدامات زیر ساختی بنیاد علوی در حوزه توسعه فضاهای آموزشی و دانشگاهی مناطق محروم نیست و بنیاد علوی در سال های اخیر نقش سازنده و موثری را در فرآیند ساخت دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه جندی شاپور دزفول ایفا کرد؛ دانشکده‌ای که بنیاد علوی برای ساخت آن با مشخصات 5350 متر زیربنا و سه طبقه آموزشی 108 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.
در همین راستا بنیاد علوی کمک به احداث مجتمع مسکونی اساتید دانشگاه جندی شاپور دزفول را نیز در دستور کار خود قرار داد و با 40 میلیارد ریال اعتبار در فرآیند ساخت بیست واحد مسکونی چهار طبقه‌ای با زیربنای 628 متر مربع نقش موثری ایفا کرد.
بنیاد علوی علاوه بر موارد اشاره شده، در فرآیند ساخت دانشکده سوم دانشگاه خاتم الانبیا (ص) در شهرستان بهبهان نیز نقش موثری داشت و با 118 میلیارد ریال اعتبار در ساخت این دانشکده با زیربنای 4.250 متر مربع همکاری کرد.
آنچه مورد اشاره قرار گرفت، تنها بخشی از همکاری و مشارکت های بنیاد علوی در عملیات ساخت کلاس درس و  فضاهای دانشگاهی در مناطق محروم کشور بوده و امید این است که این رویه با توجه به فضای مثبتی که میان مسئولان ارشد بنیاد علوی و بخش‌های دولتی وجود دارد، در آینده نتایج ملموس بیشتری را در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور برجای بگذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید