بنگاه داری عامل انحراف خودروسازان از تولید و توسعه /خودروسازی که خودروهای لوکس وارد می کند/رفتار تبعیض آمیز وزیر صنعت با ایران خودرو

    کد خبر :504936

علی رغم حمایت های یک جانبه و تزریق منابع ملی در صنعت خودروسازی ،هنوز وضعیت رضایت بخشی در این صنعت حاصل نشده است.

تحریم ها بهانه ای شد تا دریابیم ناکارآمدی مدیریتی، بهره وری پایین، کیفیت نامطلوب خودروها، مونتاژکاری و وابستگی شکننده به خارج از جمله معایب اصلی صنعت خودروسازی کشور مان است.

از منظر آسیب شناسی یکی از علل اصلی این نقیصه، بنگاه داری خودروسازان است. به بیان دیگر خودروسازان به جای تمرکز بر تحقیق و توسعه، ارائه محصولات به روز، افزایش بهره وری و کیفیت، بیشتر مشغول فعالیت های غیرتولیدی هستند. وجود شرکت های تابعه خدماتی از مصادیق این انحراف می باشد.

به طور مثال شرکت ایران خودرو علاوه بر مشارکت مالکیتی و مدیریتی در بانک پارسیان، در حوزه واردات خودروهای لوکس نیز فعالیت دارد. پیش از این شرکت تجارت ستاره ایران که از شرکت های تابعه ایران خودرو است، مبادرت به واردات خودروهای لوکس “مرسدس بنز” می کرد.

این قبیل فعالیت ها در کنار شرکت های تابعه در زمینه لیزینگ، بیمه و … نشان از بنگاه داری شرکت های خودروسازی، هزینه های بالا و ناکارآمدی دارد.

این مشکلات ساختاری نیاز به تغییرات اساسی در بدنه مدیریتی خودروسازان به ویژه ایران خودرو دارد. این در حالی است که سکان دار سایپا با روی کارآمدن وزیر جدید صنعت تغییر کرد ولی مدیریت ایران خودرو علی رغم بروز تخلفات فراوان و ناکارآمدی مدیریتی دستخوش تغییر نشده است که وزیر صنعت بایستی در این باره شفاف سازی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید