لاریجانی: اصلاح‌ قانون اساسی اولویت اول کشور نیست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
    کد خبر :504817
لاریجانی

رئیس مجلس با بیان اینکه اصلاح قانون اساسی اولویت اول ما نیست، گفت: در حال حاضر تمام ذهن‌ها باید در مصافی که آمریکایی‌ها با ملت ایران به راه انداخته‌اند متمرکز شود.

علی لاریجانی در گفتگویی با روزنامه سازندگی با بیان اینکه به دستور رهبر انقلاب برای تغییر ساختار بودجه وارد عمل شده‌ایم، اظهار کرد: حجم بودجه جاری کشور بسیار زیاد است و عملاً فرصتی برای عمران کشور به وجود نمی‌آورد.

وی با اشاره به ادغام بانک‌های نیروهای مسلح گفت: رهبر معظم انقلاب گفتند من اصلاً رضایتی از اینکه بخش‌های نظامی وارد حوزه‌های اقتصادی شود ندارم. این بانک‌ها اجازه‌ای هم نگرفته بودند و مشکلاتی هم داشتند. این دو مقوله با هم تصمیم‌گیری شد و البته حل آن سخت بود اما نهایتاً این بخش حل شد.

لاریجانی افزود: بانک‌ها در حال حاضر دچار بیماری‌هایی شده‌اند. قصد من بزرگ‌نمایی در این بیماری‌ها نیست اما باید قبول کنیم که ابتدا باید بیماری را بفهمیم تا بتوانیم آن را درمان کنیم. در بررسی بانک‌ها، متوجه خواهید شد که اینها در ابعاد مختلف مشکلاتی پیدا کرده‌اند و لذا سرمایه کافی برای اینکه به بخش خصوصی تسهیلات کافی بدهند، ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بحرانی که صندوق‌ها برای کشور بوجود آورده‌اند، افزود: ما سال گذشته امکانی را در بودجه به دولت دادیم اما متأسفانه دولت استفاده نکرد؛ دولت در این زمینه اشتباه کرد، طبیعتاً منابع مالی در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها مشکل داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دولت منابع مالی ندارد، بهتر است امتیازاتی را برای آنها قائل شویم، شرکت‌هایی به آنها بدهیم تا در زمینه‌هایی سرمایه گذاری کنند که در این رابطه با مشورت خودشان پیشنهاداتی ارائه داده بودند. مثلاً بعضی گفته بودند اگر این قسمت از بندر را به ما بدهند و ما سرمایه‌گذاری کنیم، ۵۰ هزار میلیارد طلب‌مان را از دولت صفر می‌کنیم و خودمان سرمایه گذارانی را پیدا کرده‌ایم. در چنین شرایطی هم آبادانی در کشورمان به وجود می‌آید و هم سرپا می‌شود.

علی لاریجانی همچنین تاکید کرد: هیچ کجا صندوق‌ها را از بخش کاملاً دولتی منتزع نمی‌کنند، به همین علت حالت نیمه دولتی دارند. اما حسن موضوع این است که تعهدات دولت روی بار آنها است و خودشان مجبورند فکر اقتصادی کنند تا خودشان را سرپا نگهدارند. بنابراین این یک امکان است و ما این امکان را در بودجه سال ۹۸ قرار داده‌ایم.

رئیس مجلس همچنین در خصوص مباحثی که اخیراً بر سر ضرورت اصلاح قانون اساسی به راه افتاده است، اظهار داشت: این مسئله امروز ما نیست. آیا الان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده می‌شود؟ استفاده نمی‌شود و اگر قانون اساسی را تغییر بدهیم و باز هم از ظرفیت آن استفاده نکنید همین مشکلات وجود خواهد داشت. خیلی جاها ظرفیت‌های بسیار خوبی در قانون اساسی وجود دارد که بالفعل نشده است. قانون اساسی برای کشور شرایط بن بست ایجاد نکرده است و می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وی همچنین در خصوص تحریم‌ها و مشکلات پیش رو گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که در حال حاضر تمام ذهن‌ها باید در مصافی که آمریکایی‌ها با ملت ایران به راه انداخته‌اند متمرکز شود و باید شرایط را جمع و جور کنیم و اکنون موضوع اصلاح قانون اولویت اول ما نیست. باید شرایط آرام‌تر و مستقرتر باشد تا بتوانیم راجع به این اصلاحات تصمیم بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به موضوع کشمکش‌های سیاسی در سیر انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات یک وسیله است و هدف نیست. در همه نظام‌های جهان نیز به همین روال بوده است اما با وجود اینکه رقابتی شکل می‌گیرد و عده‌ای می‌آیند و عده‌ای می‌روند، در کشور ما انتخابات تمام نمی‌شود و درگیری‌های سیاسی از این انتخابات تا انتخابات بعدی ادامه پیدا می‌کند. یعنی یک عده اصرار دارند که اگر رأی نیاوردند و مردم به عده‌ای دیگر رأی دادند به مردم بگویند که اشتباه کردید و اجازه نمی‌دهند کار جلو برود و هنوز هم در فضای انتخاباتی به سر می‌برند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید