ایران میزبان نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت

    کد خبر :504133

هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، در اردیبهشت ۹۸ به میزبانی ایران برگزار می شود.

علی جعفریان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجمع جهانی سلامت با بیان تاریخچه‌ای از پیمان M۸، گفت: در سال ۲۰۰۹، ۸ دانشگاه و فرهنگستان گردهم آمدند به محوریت دانشگاه و مجتمع بیمارستانی چریته که بیمارستانی بزرگ در برلین است، تشکیل دادند که محوریت کارشان سلامت است.

وی گفت: این مجمع با هشت عضو فعالیتش را شروع کرد و امسال که دهمین سال آن بود به ۲۵ عضو از ۱۸ کشور رسیده است. این اعضا دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها و مؤسسات آموزشی پژوهشی در حوزه سلامت هستند که موقعیت سیاسی ندارند و هر سال نشستی با عنوان مجمع جهانی سلامت برگزار می‌کنند. در واقع پیمان گروه ۸ یک مجموعه آکادمیک است که برای ارتقای سلامت جهانی تلاش می‌کند، بنابراین بااستفاده از آزادی‌های آکادمیک و فارغ از مرزبندی‌های سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند. میزبانی ما در کیش در سال ۲۰۱۹ هم علامت این است که با وجود مشکلات زیادی که در صحنه سیاسی برای ایران به وجود می‌آورند این مجمع به‌صورت مستقل تصمیم می‌گیرد.

جعفریان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد میزبانی از نشست منطقه‌ای را ارائه داد و مورد تصویب قرار گرفت، اهمیت آن را بیان کرد و افزود: در ۱۰ دوره نشست این مجمع ۵۰ وزیر، ۱۱ برنده جایزه نوبل و رؤسا و معاونان صد شرکت بزرگ صنعتی و تجهیزات پزشکی و دارویی حضور داشته‌اند و با چنین ظرفیتی در کنار هم مسائل روز و افق آینده را بررسی می‌کنند.

وی فرصت میزبانی از نشست منطقه‌ای را فرصتی فرادانشگاهی و در سطح ملی دانست و گفت: حدود ۱۰۰ نفر از افراد سرشناس حوزه سلامت به عنوان سخنران از خارج دعوت دانشگاه را قبول کرده‌اند. نگاه ما در این نشست توجه به مسائل منطقه‌ای است و تم‌هایی که برای این نشست تعریف کرده‌ایم معطوف به مشکلات این منطقه است. ما در منطقه‌ای هستیم که بحران و جنگ زیاد است و بحث‌های مرتبط با آن مثل پناهندگان و جابجایی‌های محل زندگی در کشورهایی مثل سوریه، عراق و یمن پیامدهای منفی سلامت به دنبال دارد. تجمعات بزرگی مثل اربعین و حج در منطقه ما اتفاق می‌افتد و کمتر جایی در جهان روی می‌دهد که ۲۰ میلیون نفر در یک دوره ۱۰ روزه به یک شهر سفر کنند.

رئیس هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با بیان اینکه در این نشست فرصت ارتباط با دانشگاه‌های دیگر و صنایع وجود دارد تصریح کرد: البته در شرایط تحریم ارتباط با صنعت سخت است اما در همین شرایط می‌توانیم با مسئولان شرکت‌های بزرگ دارویی و تجهیزاتی صحبت کنیم و ارتباط بگیریم زیرا حضور بین‌المللی مقدمه‌ای است برای بین‌المللی شدن؛ این کار حضور دانشگاه را در این عرصه فراهم می‌کند و دانشگاه با ادامه این روند و شرکت در نشست‌های سالیانه برلین به‌عنوان دانشگاه شناخته‌شده بین‌المللی به جایگاهی بیش ازآنچه در منطقه خودمان شهرت دارد می‌رسد.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه این حرکت، یک حرکت دانشگاهی است گفت: نهاد برگزارکننده یک‌نهاد اجرایی نیست و جنس برنامه هم یک کنگره علمی نیست برای همین نیاز به اطلاع‌رسانی است تا همه نسبت به آورده‌های آن آگاه شوند. این نشست با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک مؤسسه ملی تحقیقات سلامت برگزار خواهد شد.

هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت روزهای ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش برگزار می‌شود. این اولین نشست منطقه‌ای در غرب آسیا و شمال افریقا است که قرار است ۷۰۰ شرکت کننده از جمله ۱۵۰ میهمان خارجی در آن حضور یابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید