روحانی به زنگنه اعتماد ندارد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ۹:۳۴
    کد خبر :503761
روحانی

مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است تصویب این لوایح و احاطه کامل شبکه مالی وابسته به خزانه‌داری آمریکا بر نقل و انتقالات مالی در ایران، منجر به شناسایی مجاری دور زدن تحریم و بویژه مجاری فروش نفت ایران می‌شود و این به معنای صفر شدن فروش نفت و مسدود شدن مجاری دور زدن تحریم‌هاست.

بر همین اساس اعضای مجمع می‌گویند اگر دولت توانایی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت را دارد؛ قاعدتا نباید برای تصویب این لوایح اصرار کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجمع تشخیص در این باره کنایه جالبی به روحانی زده است.

او می‌گوید اگر روحانی به زنگنه اعتماد دارد و معتقد است زنگنه می‌تواند نفت بفروشد، پس چرا برای تصویب لوایحی که فروش نفت از طریق مجاری دور زدن تحریم را به صفر می‌رساند، اصرار می‌کند؟ مصباحی‌مقدم دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT گفت: ما 2 قانون داخلی شفافیت داد و ستد مالی را در مجلس به تصویب رساندیم که شفافیت مالی در مبادلات را برای ما تامین می‌کند و این اثر را دارد تا این شفافیت مالی برای FATF نیز اطمینان‌آور شود.

2 کنوانسیون پالرمو و CFT دقیقا همان 2 قانونی است که در مجلس به تصویب رسید با این تفاوت که باید تامین‌کننده خواسته‌های طرف‌های خارجی نیز باشد. ما از رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها پرسیده‌ایم آیا با الحاق به این 2 کنوانسیون گشایشی در روابط مالی‌مان ایجاد می‌شود که آنها در پاسخ گفته‌اند هیچ تضمینی نیست که بهبودی حاصل شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:

بنده در پاسخ به این سوال که وضعیت کشور با تصویب این 2 کنوانسیون چگونه می‌شود، تاکید می‌کنم شرایط اقتصادی کشور بدتر می‌شود، چرا که در شرایط تحریمی به هیچ عنوان صلاح نیست اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار آمریکا، اسرائیل و عربستان که ناظران FATF هستند، قرار دهیم. وی افزود: وزیر نفت گفته است ما نفت‌مان را از راه دور زدن تحریم‌ها می‌فروشیم، اگر دولت به حرف آقای زنگنه اعتماد دارد باید در نظر خود مبنی بر تصویب پالرمو و CFT تجدیدنظر کند، چرا که ما برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم شرکت‌های پوششی در ایران و خارج از کشور ایجاد کنیم. معنای پیوستن به این 2 کنوانسیون این است که باید دست از این‌گونه داد و ستدها برداریم.

اگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، این چه اصراری است که از سوی رئیس‌جمهور و مطبوعات جریان خاص بر مجمع تشخیص می‌شود و چه دلیلی دارد که مدام اعضای مجمع را تحت فشار ‌گذارند تا به تصویب این کنوانسیون‌ها رای دهند. ما مصلحت نظام را در نظر می‌گیریم نه هواها و هوس‌ها را.

لوایح FATF مضرترین اتفاق برای سفره مردم
به غیر از مصباحی‌مقدم، محمدحسین صفارهرندی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مخالفت با تصویب لوایح FATF به موضوع فروش نفت توسط بیژن زنگنه اشاره کرد. صفارهرندی در برنامه تلویزیونی عصر اظهار داشت: رئیس‌جمهور تاکید کرد تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنیم.

بیژن زنگنه، وزیر نفت به من گفت این تحریم‌ها ظالمانه است و از هر راهی که بشود تحریم‌ها را دور می‌زنیم و نفت‌مان را می‌فروشیم. به گزارش مهر، وی افزود: اگر معتقدیم تحریم‌ها ظالمانه است و باید آن را دور بزنیم دیگر نباید با دست خودمان نشانی نقاط قوت‌مان را به دشمن بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از تصویب FATF باید تمام تراکنش‌های مالی در حوزه نفت و دیگر حوزه‌ها را شفاف کنیم، تاکید کرد: طبیعی است که وقتی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم باید این کار را بدون اطلاع آمریکا انجام دهیم نه به صورت شفاف، واضح و قابل رصد. صفارهرندی با اشاره به اینکه این لوایح بسته اطلاعاتی ما را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد، گفت: این صحبت‌ها در مجمع باعث شد تا موافقان الحاق ایران به «پالرمو» هم نظرشان تغییر کند چون فهمیدند این لوایح یعنی خودکشی از ترس مرگ!

در شرایط تحریم امروز پیوستن به FATF مضرترین اتفاق برای سفره مردم خواهد بود. وی یادآور شد: اکثر اعضای مجمع تشخیص آنقدر بحث‌های کارشناسی درباره لوایح شنیدند و خودشان هم بررسی کردند که دیگر هر کدام تبدیل به کارشناس در این حوزه شده‌اند.

صفارهرندی تصریح کرد: هرچه مباحث را کارشناسانه‌تر پیش بردیم، آرای مخالف با پیوستن ایران به پالرمو افزایش پیدا کرد؛ بیش از دوسوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف پیوستن ایران به «پالرمو» هستند. وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند مخالفان «پالرمو» به‌خاطر آرمان و مسائل ایدئولوژیک با این الحاق مخالفند و موافقان به خاطر گره‌گشایی اقتصادی از آن حمایت می‌کنند، تاکید کرد: اما این‌طور نیست، حتی یک بار هم تعارض آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در مجمع پیش نیامده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح می‌کند: موضع مخالفان در تمام جلسات این بود که پیوستن ایران به «پالرمو» بسیاری از فرصت‌های‌مان را برای حل مشکلات اقتصادی از بین می‌برد. خود مسؤولان FATF می‌گویند این لوایح فرصتی برای فشار بیشتر علیه ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید