دویچه‌وله: برگزاری نشست «گروه ۲۰» برای مرکل آسان نیست

    کد خبر :50355

یک شبکه خبری با اشاره به تنش‌ها در سطح جهان و اختلافات در زمینه رویارویی با آنها میان سران جهانی به ویژه آمریکا و روسیه نوشت که صدراعظم آلمان نشست امسال را به آسانی برگزار نخواهد کرد.

شبکه خبری دویچه‌وله با اشاره به نشست امروز و فردا گروه 20 در هامبورگ نوشت که حضور «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه در کنار مجموعه‌ای از مشکلات جهانی باعث می‌شود که برگزاری این نشست برای «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان آسان نباشد.

در این گزارش آمده است که ترامپ و پوتین در مرکز توجه نشست امسال قرار دارند.

اختلاف عقیده درباره طیف گسترده‌ای از مسایل، سایه سنگینی بر نشست سران گروه 20، انداخته است. پلیس از پنجشنبه شب، تدابیر ویژه‌ای را آغاز کرده به طوری که مرکز شهر بیش از هر وقت دیگری ساکت شده است. اما در نزدیکی محل برگزاری نشست گروه 20 شهر در حالتی از آشوب است.

پلیس بعداز ظهر پنجشنبه با تظاهراتی مواجه شد که معترضان با حضور هزار نفر از گروهی آنارشیست سعی در مسدود کردن محل دسترسی به نشست را داشتند. مقامات اعلام کردند که حدود 6 هزار تن از معترضان در این تظاهرات حضور داشتند و نا آرامی‌ها به حدی بود که دست‌کم 76 تن از نیروهای پلیس زخمی شدند.

این نشست 2 روزه که با حضور 19 کشور مهم اقتصادی به اضافه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، با محوریت موضوع مبارزه با گرم‌شدن آب و هوا برگزار خواهد شد. ترامپ و پوتین در این بخش حضور نخواهند داشت با این حال برنامه‌ای برای دیدار رسمی آنها برنامه‌ریزی شده است.

از دید مقامات آلمانی حاضر نشدن ترامپ در بخشی از نشست که به مسایل آب و هوایی می‌پردازد، با توجه به مواضع قبلی ترامپ، حاکی از این است که آمریکا می‌خواهد نشان دهد که این مسئله در زمره مسایل مهم نشست نیست. مرکل هم شب گذشته گفت که مذاکرات آسان نخواهد بود.

شبکه دویچه‌وله اعلام کرد که در واقع و در شرایط کنونی همچنان اختلافات بسیاری میان کشورهای شرکت‌کننده وجود دارد و این اختلافات محدود به مسایل آب‌وهوایی نیست بلکه به موضوع تجارت جهانی و مهاجرت هم ارتباط پیدا می‌کند. برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند که آمریکا می‌تواند با دیگر کشورهای گروه 20 مخالفت کند و عملا راه را برای دستیابی به توافقی جامع ببندد.

مرکل در روزهای گذشته تلاش کرده است تا به کشورهای عضو نشان دهد که نشست امسال تا چه حد اهمیت دارد. نشست امسال که برای دهمین بار برگزار می‌شود و به حدی با بحران‌های مختلف مواجه است که مرکل از اوضاع کنونی با عنوان «آشفتگی» یاد کرده است.

از دید آمریکا مهمترین مسئله موجود در نشست امسال مسایل اقتصادی و مالی در سطح جهانی، سرمایه‌گذاری در آفریقا و حقوق بیشتر برای زنان است. ترامپ قصد دارد تا در نشستی که با روسیه و چین دارد به مسایل مربوط به انرژی بپردازد و این در حالی است که وی پیش از سفر به آلمان از روسای جمهور روسیه و چین بشدت انتقاد کرده است.

ترامپ از روسیه به عنوان کشوری یاد کرده است که نقش بی‌ثبات کننده (در جهان) بازی می‌کند. از طرفی ترامپ به دلیل احتمال ارتباط میان تیم انتخاباتی‌اش با مقامات روسی تحت فشار قرار دارد و در آغاز روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، از توسعه روابط با روسیه حمایت کرده بود.

همچنان تحولات شرق اوکراین، کره شمالی و نیز مسایل به وجود آمده در زمینه قطع رابطه شماری از کشورهای عربی با قطر از جمله کلیدی‌ترین تحولاتی هستند که در نشست امسال گروه 20 مطرح هستند و مرکل باید امروز و فردا تمامی مهارت‌های خود در زمینه دیپلماسی را به کار بگیرد تا بتواند همانطور که گفته است از بی نتیجه‌ماندن نشست جلوگیری کند.

حدود 20 هزار تن از نیروهای پلیس برای تامین امنیت نشست در محل حضور دارند و به نظر می‌رسد که حضور نیروهای امنیتی بخشی از تلاش‌ها برای ارام نگاه داشتن اوضاع و اقدام به منظور نتیجه‌بخش بودن نشست باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید