راهکارهای توسعه روابط ایران و ارمنستان در حوزه انرژی و فناوری های نو بررسی شد

    کد خبر :50299

محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی و رئیس طرف ارمنی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور روز جمعه دیدار و دستور مذاکرات افزایش همکاری ها در حوزه های مرتبط از جمله انرژی و فناوری های نو را بررسی کردند.
[راهکارهای توسعه روابط ایران و ارمنستان در حوزه انرژی و فناوری های نو بررسی شد]

به گزارش ایرنا، در مذاکرات فرهادی رئیس هیات ایرانی در ایروان که با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان برگزار شد، طرفین زمینه های مختلف همکاری در حوزه های علمی، فناوری، تحقیقاتی، آموزشی و انرژی را مرور کردند.
مانوکیان در این نشست ،انتخاب دو باره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور را به دولت و ملت ایران تبریک گفت و اظهار کرد: همکاری های دو کشور در زمینه انرژی در سطح مطلوبی است و با توجه به دستاوردهای بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی های نوین،خواستار همکاری در این بخش هستیم.
وی گفت: به زودی یک مرکز آموزشی انرژی در جمهوری ارمنستان تاسیس خواهد شد که پس از شروع کار از پژوهشگران ایرانی می خواهیم تجربیات خود را به همتایان ارمنستانی ارمنی منتقل کنند.
مانوکیان در ادامه افزود که با کیفیت و سطح آموزشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی نیز آشنایی داریم و آماده همکاری در عرصه های مختلف علمی هستیم .
وی همچنین آموزش زبان فارسی را به عنوان یکی از شاخه های علمی مورد توجه دانشجویان ارمنستانی برشمرد و امضای یادداشت تفاهم همکاری های علمی بین دو کشور را عامل مهمی در پویایی بشتر همکاری های تهران و ایروان خواند.
فرهادی وزیر علوم نیز بر لزوم پیگیری توسعه همکاری های علمی-آموزشی و دانشگاهی در کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور تاکید و اظهار کرد: زمینه های روابط میان دو کشور به ویژه در حوزه های آموزشی و پژوهشی بسیار گسترده است و تهران و ایروان می توانند با شناسایی فرصت ها، گام های موثری در توسعه روابط بردارند.
وزیر علوم در ادامه گفت: ایران آمادگی خود را برای انتقال تجربه ها در زمینه های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و همکاری مشترک در طرحهای تحقیقاتی اعلام می کند. جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از چهار میلیون دانشجو از جمله یکصد هزار دانشجوی دکترا توان علمی زیادی دارد و آماده است در زمینه های مختلف در این حوزه از جمله فناوری با کشور دوست جمهوری ارمنستان همکاری کند.
فرهادی در این مذاکرات نیز مراتب خرسندی از حضور سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان در مراسم تحلیف دوره دوم مسئولیت ریاست جمهوری حسن روحانی را ابلاغ کرد.
همچنین در مذاکرات امروز وزیرعلوم با لئون مگردیچیان همتای ارمنستانی برنامه تشکیل کمیته مشترک همکاری ها در این حوزه و ماموریت آن تائید و یک یادداشت تفاهم توسعه روابط همکاری در حوزه های مرتبط نیز امضا شد.
فرهادی و هیات همراه در جریان این سفر سه روزه همچنین از چند دانشگاه پزشکی و غیر پزشکی و نیز مراکز تحقیقاتی و درمانی ارمنستان بازدید و پیرامون همکاری با مراکز و موسسات همتای ایرانی مذاکره می کنند.
روسای دانشگاههای ارومیه ، محقق اردبیلی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز فرهادی را در این سفر همراهی می کنند.
فرهادی در صدر هیاتی از وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان پس از پایان مذاکرات دو روزه با مقام های گرجستانی در تفلیس، شامگاه پنجشنبه با استقبال سفیر ایران و داویت ساهاکیان معاون وزیر علوم و آموزش جمهوری ارمنستان وارد ایروان شد.
پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاکره با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاکرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید