روایت زندگی و مرگ «کی ۲»

    کد خبر :50279

کتاب «کِی ۲» (زندگی و مرگ در خطرناک ترین کوه دنیا) نوشته اِد ویسترز و دیوید رابرتز با ترجمه گلبرگ درویشیان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کِی ۲» با عنوان فرعی «زندگی و مرگ در خطرناک ترین کوه دنیا» نوشته اِد ویسترز و دیوید رابرتز به تازگی با ترجمه گلبرگ درویشیان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب چهارمین عنوان مجموعه «ناداستان» است که توسط این ناشر چاپ می شود.

در نخستین ساعات روز اول اوت ۲۰۰۸، حدودی ۳۰ کوهنورد از ده گروه مختلف و از چادرهایی به راه افتادند که در ارتفاعات یال ابروزی در کوه کی ۲ برپا کرده بودند. در ارتفاع ۸۶۱۱ متری، کی ۲ دومین کوه بلند دنیا از میان رشته کوه های قره قوم در شمال پاکستان زیر آسمان قد علم کرده بود. کوهنوردان که هفته ها، هوای بد را تحمل کرده بودند، آماده شدند تا در یک روز صاف و بدون وزش باد به سوی قله بروند اما…

تا پایان روز اول اوت ۲۰۰۸، ۱۱ نفر از کوهنوردان مورد اشاره جان خود را در ارتفاعات نزدیک قله از دست دادند. چاپ این کتاب که درباره این ماجراست، با تلاش پروانه کاظمی بانوی هیمالیا نورد ایرانی میسر شده که نسخه اصلی این کتاب را از نپال با خود به ایران آورد. در ادامه حمید دهقان دیگر کوهنورد ایرانی، با مشورت با علی اشرف درویشیان، پیگیر ترجمه این کتاب شد. به این ترتیب، گلبرگ درویشیان فرزند علی اشرف درویشیان این اثر را ترجمه کرده و حسن کیائیان مدیر نشر چشمه، به دلیل تاثیر مثبتی که این کتاب می تواند بر عرصه کوهنوردی ایران داشته باشد، با سرمایه گذاری برای چاپ آن موافقت می کند.

کتاب پیش رو، علاوه بر روایت مرگ ۱۱ کوهنوردی که روز اول اوت ۲۰۰۸ _ مصادف با ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ _ جان خود را از دست دادند، مجموعه ای از تلاش هایی که را در بر می گیرد که از ابتدا تا نخستین صعود به قله کی ۲ انجام شده اند.

این کتاب، به غیر از پیش گفتار، سپاس گزاری ها و بخش تصاویر، ۷ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: مشوق، تصمیم، کشف مهم، معمای بزرگ، برادری، بهای پیروزی، تابستان خطرناک.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

روز بیستم ژوییه، بیتس و شوئنینگ در آن روزهای توفانی فرصتی پیدا کردند و تا کمپ ۶ بالا رفتند و آن جا اندوه بارترین بقایای اکسپدیشن ۱۹۳۹ را یافتند. به توصیف هاستون «دو چادر کاملا پاره شده بودند. یک اجاق و مقداری بنزین و چند کیسه خواب کناری گذاشته شده و آماده حمل بودند. مقداری چای در دستمالی پیچیده شده و در جعبه خالی اجاق زیر برف ها گذاشته شده بود.»

روز سی و یکم ژوییه ۱۹۳۹، پاسانگ کیکولی، فینسو، و کیتار برای دومین بار عملیات نجات دادلی ولف را از کمپ ۶ آغاز کرده بودند و به سرینگ گفته بودند تا برای دم کردن چای همان جا بماند. سرینگ فکر کرده بود که هر پنج نفر از یال ابروزی پایین خواهند رفت، در نتیجه کیسه های خواب را جمع کرده و آماده حرکت شده بود اما فقط خودش موفق شد بازگردد.

پاسانگ کیکولی و فینسو در اکسپدیشن ۱۹۳۸ با هاستون بسیار صمیمی شده بودند. پانزده سال پس از آن هاستون با اندوه فراوان یاد آن ها و کیتار را گرامی داشت و گفت «تقدیرشان هرچه که بود، در تاریخ کوهنوردی هیچ از خودگذشتگی و شجاعتی بیش از این وجود ندارد. کیسه خواب ها و دستمال پر از چای شان یادآوری غم باری از دلاوری آن هاست.»

این کتاب با ۳۷۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۱۰ هزار ریال منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید