سفیر آمریکا در آژانس: به دنبال دستیابی به یک توافق جامع با ایران هستیم

    کد خبر :502264
سفیر آمریکا در آژانس

سفیر آمریکا در آژانس انرژی اتمی، ضمن استقبال از نظارت آزانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد که کشورش به دنبال دستیابی به یک توافق جامع با ایران است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت هیئت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جکی والکات، سفیر آمریکا در آژانس در نشست شورای حکام، مواضع آمریکا را درباره نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیان کرد.

جکی والکات ضمن استقبال از گزارش ۲۲ فوریه دبیرکل آژانس درباره بازرسی و نظارت تأسیسات هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: آژانس در راستای اجرای مأموریت‌های خود در ایران می‌تواند هم‌چنان روی حمایت کامل آمریکا حساب کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و دلایل کارشکنانه آمریکا برای این اقدام هم گفت: آمریکا بارها به روشنی دلایل خروج خود از توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته را بیان کرده است. ما آن دلایل را به تفصیل در هیئت مدیره توضیح داده‌ایم و در حال حاضر هم به همان اندازه اعتبار دارند.

وی هم‌چنین در این باره افزود، آمریکا همچنان امیدوار است که موضع واشنگتن در برابر برجام، موجب معطوف شدن توجه‌ها به ایران برای پایان بخشیدن به رفتار بی‌ثبات کننده و بازگشت تهران به میز مذاکره شود.

والکات به درباره مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق با ایران نیز اشاره کرده و گفت: رئیس جمهور ترامپ به وضوح گفته است که ما به دنبال رسیدن به توافقی جامع با ایران هستیم که تمامی نگرانی‌های ما را در نظر داشته و باعث سروسامان دادن اقدامات ایران در زمینه سیاست و اقتصاد در جامعه بین‌المللی شود.

سفیر آمریکا در آژانس شرایط کشورش برای دستیابی به چنین توافقی را تشریح کرده و گفت: برای دستیابی به توافقی جامع، آمریکا امکان عادی‌سازی کامل روابط با جامعه بین‌المللی را پیشنهاد می‌کند که از جمله آن‌ها مواردی هم‌چون پایان بخشی به تمامی تحریم‌های آمریکا و نه بخش از آن، برقراری روابط دیپلماتیک و تجاری کامل با جهان، کمک به ایران در زمینه دستیابی به فناوری به‌روز هسته‌ای و حمایت از سرو سامان یافتن اقتصاد ایران و پیوستن به اقتصاد بین‌المللی، هستند.

وی در ادامه افزود: ایران برای رسیدن به این هدف، باید مایل به تغییر رفتار خود و برداشتن گام‌هایی با دوام در راستای این باشد که نشان دهد فعالیت هسته‌ای آن کشور برای همیشه منحصراً به صورت صلح‌آمیز باقی می‌ماند.

والکات هم‌چنین گفت که در صورت عدم اطمینان در بازرسی مؤثر، فرصتی برای موفقیت‌آمیز بودن دیپلماسی باقی نمی‌ماند؛ بنابراین حفظ یکپارچگی و مؤثر واقع شدن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران و سایر اعضای جامعه جهانی بستگی دارد.

این اظهارات و مواضع دوگانه آمریکا درحالی است که این کشور با خروج از برجام بزرگترین ضربه را به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و حتی شورای امنیت وارد کرد و نزدیک‌ترین همپیمانان واشنگتن نیز اکنون با مواضع این کشور درباره ایران اعلام مخالفت کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید