انتقاد از حذف بخشی از نقش محسن رضایی در «ایستاده در غبار»

    کد خبر :50219

یک رزمنده از حذف بخشی از نقش محسن رضایی در ارتباط با احمد متوسلیان در فیلم و سریال «ایستاده در غبار» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها که نسخه سریالی از فیلم «ایستاده در غبار» از شبکه یک پخش می شود بار دیگر نقد و نظرهایی درباره این اثر به جریان افتاده است که در همین زمینه احمد مرادیان کاشفی رزمنده دفاع مقدس در یادداشتی به حذف بخش هایی از تاریخ انتقاد کرده است.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «از نخستین روزهای اکران فیلم ایستاده در غبار، نقدهایی بر محتوای این فیلم مطرح شد. نقدکنندگان از مواضع مختلف، به بررسی فیلم پرداختند، حتی خانواده سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان، به فیلم انتقاد جدی داشتند و این مسئله به شکلی وسیع در رسانه‌ها بازتاب یافت. به جنبه های تاریخی این فیلم نیز اشکالات اساسی وارد شد. در این میان، دلسوزان دفاع مقدس معتقد بودند که چون موظفیم دست اندرکاران تهیه آثار هنری دفاع مقدس را تقویت کنیم، حتی الامکان باید نقایص این اثر را به گونه‌ای مطرح نماییم که به تضعیف تهیه کنندگان آن نینجامد به همین دلیل، اشکالات وارده بر فیلم را با سکوت پشت سر گذاشتند.

در این میان و پس از طرح پاره ای از اشکالات عمده در فیلم، از قرار اطلاع، مشخص شد حتی صحنه هایی در فیلم بوده که به دلایل نامشخصی، حذف و سانسور شده است؛ حال آن که اصولا هدف از ساخت چنین آثاری نه فقط ایجاد جاذبه های داستانی و هنری، بلکه روایت و ثبت وقایع دفاع مقدس برای مصون داشتن از گزند جعل و تحریف در آینده است. بدیهی است اگر اشتباهات تاریخی، حلقه های مفقوده و خلأهای روایت در فیلم ها و سریال هایی که به گذشته های دور و دیرین می پردازند، به دلیل نقص یا عدم امکان دسترسی به اسناد تاریخی قابل توجیه باشد، اما این نقایص در روایت تاریخ دفاع مقدس با وجود فاصله کمتر از دو دهه ای با آن و حضور بسیاری از فرماندهان و شاهدان عینی وقایع جنگ در بین ما قابل اغماض نیست. به خصوص که متأسفانه باید اذعان داشت، نادیده گرفتن بخش هایی از این روایت ها نه از سر سهو یا غفلت، بلکه باحذف و اعمال سانسور حتی پس از تولید و تبدیل روایت به سکانس های قابل پخش صورت گرفته است که از وجود دست هایی پنهان در تحریف تاریخ دفاع مقدس حکایت دارد و در خوشبینانه ترین حالت می تواند نشانه عدم التزام به روایت امانتدارانه این تاریخ باشد.

امروز که پخش سریالی این فیلم در صدا و سیمای جمهوری اسلامی آغاز شده، به عنوان یک رزمنده وظیفه خود می دانم که با طرح یک نمونه از سانسور فیلم، به دست اندکاران تهیه این اثر و نیز به مسئولان صدا و سیما یادآور شوم حداقل، بخش های سانسور شده تاریخی را در پخش سریالی، حذف نکنند.

این نمونه، مربوط به تماس آقا محسن، فرمانده وقت سپاه با سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان است که پس از اینکه امام فرمودند: «راه قدس از کربلا می گذرد»، آقامحسن فرمانده سپاه دوران دفاع مقدس در تماس تلفنی با سوریه از احمد متوسلیان می خواهد که به ایران برگردد، اما احمد پیش از بازگشت به ایران، جهت بازدید، عازم بیروت می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید