بنزین در سال آینده گران نمی‌شود/ مردم نگران قیمت بنزین نباشند

    کد خبر :501708
بنزین

با اینکه دولت در لایحه بودجه سال 98 پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین نداشت، برخی نمایندگان مجلس، پیشنهادهای متعددی برای افزایش این سوخت استراتژیک داده بودند؛ اما سرانجام پس از بررسی پیشنهادها و در حین بررسی لایحه بودجه، نمایندگان به این نتیجه رسیدند که قیمت سوخت در سال آینده ثابت بماند.

به گزارش تابناک؛ بنا بر قانون برنامه ششم توسعه، دست دولت در تغییر قیمت سوخت باز است، چون نمایندگان سال گذشته مصوب کردند دولت باید تا پایان برنامه ششم توسعه، قیمت بنزین را دست کم به 80 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند؛ بنابراین، نمی توان با قطعیت گفت که دولت قیمت سوخت را برای سال آینده تغییر نخواهد داد؛ به عبارت دیگر، اگر دولت تمایلی به افزایش قیمت سوخت داشته باشد، می تواند بر خلاف تصمیم نمایندگان این کار را انجام دهد و هر زمان که بخواهد قیمت ها را تغییر دهد.

اما برخی نمایندگان مجلس بر این باورند، دولت چنین اختیاری ندارد و تا زمانی که مجلس مجوز افزایش قیمت را صادر نکرده، حق افزایش قیمت ها را ندارد. همچنین بیشتر نمایندگان مجلس بر این باورند، در شرایط موجود، افزایش حامل های انرژی تورم را افزایش می دهد.

این نمایندگان اعتقاد دارند، هرچند دست دولت برای افزایش قیمت ها باز است، بهتر این است که دولت این کار را نکند، چون هر گونه افزایش در قیمت بنزین، تورمی حداقل 6 درصدی را به دنبال دارد که این میزان تورم با توجه به گرانی های اخیر خارج از تحمل مردم است و به شدت باعث بالا رفتن ناضایتی ها می شود.

در این زمینه، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ اتفاقی برای بنزین در سال ۹۷ نخواهد افتاد. مجلس برای قیمت بنزین در سال آینده هم هیچ تصمیمی نگرفته و اگر قرار باشد کاری باشد، باید دولت یا شورای عالی اقتصادی قوا برای آن تصمیم گیری کنند.

جلالی در همین زمینه ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، به دولت گفتیم باید قیمت بنزین و سوخت را به ۸۰ درصد فوب خلیج فارس برسانند و این مبنای قانونی برای تصمیم گیری دولت هست.

این نماینده مجلس افزود: شورای هماهنگی قوا این اختیارات را دارد که در این خصوص تصمیم بگیرد و از آنجا که این شورا تا کنون هیچ تصمیمی نگرفته، کسی نگرانی نداشته باشد. به نظر من بعید است که شورای هماهنگی قوا بخواهد به این موضوع ورود کند.

وی در پایان تصریح کرد: در جمهوری اسلامی، این گونه تصمیمات لحظه ای نیست و اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود، حتما مردم مطلع می شوند؛ البته ما در مرکز پژوهش ها پیشنهادمان را اعلام کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید