نشست بین المللی امنیت مسکو با حضور سردار دهقان و دیدار با همتایان

پایتخت روسیه میزبان همایش بین المللی امنیت برای یافتن راهکارهای حل سیاسی بحران ها و افزایش ثبات در مناطق مختلف است که هیات عالی دفاعی ایران به سرپرستی سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز در آن شرکت می کند.

سردار سرتیپ پاسدار دهقان بنا به دعوت سرگئی شویگو همتای روسی خود در ششمین دوره این نشست دو روزه که فردا (سه شنبه) آغاز می شود، شرکت می کند و همچنین براساس برنامه اعلام شده با وزیر دفاع روسیه و چند همتای دیگر خود دیدار خواهد کرد.
در این نشست دهها هیات از کشورهای مختلف جهان از جمله وزیران و معاونان وزارت خانه های دفاع، رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح و کارشناسان شرکت می کنند.
شرکت ایران در این نشست بین المللی با عالی ترین سطح هیات دفاعی از این رو مهم است که مسکو و تهران راهبرد مشترک ضدتروریستی دارند و توانسته اند مانع پیشروی خطر تروریسم در خاورمیانه شوند.
از سوی دیگر، این دستاوردها سبب جلوگیری از گسترش تروریسم به مناطق راهبردی دیگر جهان از جمله آسیای میانه و همچنین مناطق قفقازی روسیه شده است.

**همگرایی های منطقه ای ثبات بخش ایران و روسیه:
چندین دور مذاکره وزیران دفاع ایران و روسیه در تهران و مسکو، نشان می دهد دو طرف از اهمیت همگرایی های منطقه ای و تاثیر آن بر عرصه بین المللی آگاهی دارند.
از سوی دیگر، حضور هیات ایرانی در نشست بین المللی امنیت پس از سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مسکو و مذاکره با مقام های بلندپایه به ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که هشتم فروردین در کاخ کرملین برگزار شد، نشان می دهد روند همگرایی های دو کشور در سطح منطقه ای رو به پیشرفت است.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، تهران و مسکو راهبرد انجام اقدام های ابتکاری ثبات بخش در خاورمیانه را جایگزین رویکرد واکنشی در برابر مداخله های خارجی و بحران های منطقه ای به ویژه اوضاع سوریه کردند که سبب پیشبرد حل سیاسی بحران این کشور و همچنین لزوم تشکیل ائتلاف گسترده بین المللی ضد تروریسم شد و کشورهای حامی گروههای تروریستی را نیز در تنگنا قرار داد.
از سوی دیگر، همگرایی های تهران و مسکو سبب شد سوریه از 10 دی ماه سال 1395 شاهد برقراری آتش بس فراگیر مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل پس از حدود شش سال اقدام های ضدتروریستی باشد و همزمان با مذاکرات سوری-سوری ژنو، نشست های مشابهی نیز به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

**مذاکرات دوجانبه:
نشست مسکو به دلیل حضور دهها هیات و اعلام مواضع با توجه به مسائل امنیتی و دفاعی جهانی از جمله مبارزه با تروریسم، اوضاع مناطق مختلف مانند اقیانوس آرام، تنش نظامی رو به تشدید در شبه جزیره کره، تنش های رو به فزونی بین قدرت ها و بحران های خفته، جایگاه بسیار مهمی برای دیدارها و رایزنی های دوجانبه دارد.
در همین چارچوب، افزون بر برنامه دیدار و رایزنی سردار دهقان با شویگو همتای روس، انجام مذاکرات چند جانبه نیز پیش بینی شده است که می تواند در برگیرنده ارتقای همکاری ها و همگرایی های جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید