ایران بعد از برجام هم مجبور است تحریم‌ها را دور بزند

    کد خبر :50138

کشتی های اجاره شده توسط دو تاجر نفتی که مسئول بخش مهمی از صادرات نفت ایران هستند، سال گذشته نتوانستند مکان و منشاء محموله های خود را مخابره کنند.این نشان می دهد ایران حتی بعد از اجرایی شدن برجام برای صدور نفت خود ناگزیر از دور زدن تحریم ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نتیجه تحقیقی که وال استریت ژورنال انجام داده نشان می دهد که سیستم های رد یابی سیگنال های رادیویی این کشتی ها اغلب مورد استفاده قرار نمی گرفت و گاهی نشان می داد که این کشتی ها از کشورهایی به غیر از ایران حرکت کرده اند.

یک مقام آمریکایی گفت، دولت آمریکا در حال آنالیز حرکت کشتی ها در خلیج فارس است تا هرگونه تلاش برای دور زدن تحریم ها در زمینه تامین مالی برنامه های تسلیحاتی ایران یا تسویه پول نفت ایران از طریق سیستم مالی آمریکا را ردیابی کند.

این بررسی های موشکافانه در حال صورت می گیرد که در آمریکا سرنوشت آینده توافق هسته ای ایران و تداوم لغو تحریم ها علیه تهران مشخص نیست.

مقامات آمریکایی گفته اند کاخ سفید در حال تجدیدنظر در سیاست خود در قبال ایران است و در حال بررسی اقدامات سختگیرانه تر است. مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ واشنگتن تحریم های جدیدی را در ارتباط با برنامه دفاعی و موشکی ایران به اجرا گذاشت.

هرچند توافق هسته ای بسیاری از موانع همکاری های تجاری با ایران را مرتفع کرده، اما آمریکا همچنان تحریم هایی را علیه ایران پابرجا نگه داشته و این موجب دشوار شدن داد و ستد نفت ایران می شود. ممنوعیت تسویه پول نفت از طریق سیستم مالی آمریکا مشکلاتی را در زمینه تجارت با ایران پدید آورده زیرا نفت عمدتا به دلار آمریکا خرید و فروش می شود. آمریکا همچنین همکاری تجاری با نهادهایی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در لیست سیاه این کشور قرار دارند ممنوع کرده است.

بر اساس تحلیل حرکت محموله های نفتی دو شرکت اماراتی فروشنده نفت ایران که به سفارش وال استریت ژورنال توسط موسسه ویندوارد انجام شده، در نیمه دوم سال گذشته، یعنی زمانی که تحریم های ایران در پی اجرایی شدن برجام لغو شده بود، 47 فروند از 55 کشتی حامل فرآورده های نفتی ایران که از سواحل این کشور عازم امارات بودند، هیچگونه سیگنال رادیویی ای از سیستم های خود مخابره نمی کردند تا موقعیت و مسیر آنها مشخص نباشد.

کشتی هایی که بدون سیستم ردیابی رادیویی حرکت کنند، همچنان می توانند توسط شرکت هایی نظیر شرکت صهیونیستی ویندوارد که از تصاویر ماهواره ای استفاده می کند ردیابی شوند.

تجار نفتی گفتند، 47 محموله ای که توسط دو شرکت تجارت سوخت اماراتی سیلک رود پترولیوم و پتروچمیکس جنرال تریدینگ حمل شده اند، 17 درصد از صادرات نفت کوره و نفت گاز ایران در این بازه شش ماهه بوده اند

سو میلار، کارشناس موسسه حقوقی استفنسون هاروود گفت: «تنها مشکل بزرگی که مانع از تجارت گسترده تر بین ایران و بقیه جهان می شود، ادامه امتناع بانک های بین المللی از تسهیل مبادله پول با ایران است.»

به گفته کارشناسان موسسه حقوقی دبلیو لیگال لندن که در زمینه تحریم ها تخصص دارند، پنهان کردن منشاء ایرانی یک محموله به صادر کننده اجازه می دهد که آسان تر پول نفت را به دلار تحویل بگیرد یا دخالت نهادهای همچنان تحت تحریم را در این معاملات پنهان کند.

نایجل کوشنر، مدیر موسسه دبلیو لیگال گفت: «دولت آمریکا به دقت در حال رصد معاملات مرتبط با ایران است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید