جدیدترین اخبار
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۲ اقتصادی کد خبر :501148

نگاهی به سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای مانده در گمرک

ماجرای ترخیص ١٣ هزار خودروی وارداتی از گمرک در حالی وارد دوازدهمین ماه سال می شود که با وجود اعلام دستورالعمل اجرایی ترخیص این خودروها از گمرک، اما در عمل تنها حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک خارج شده است.
در این شرایط بازار دچار رکود تورمی شده و علیرغم کاهش تقاضای خریداران میل بالا رفتن قیمت ها محتمل به نظر می رسد. به خصوص که با منتفی شدن ترخیص خودروهای وارداتی در اسفندماه سال جاری، عملا ترخیص این خودروها به سال ١٣٩٨ موکول خواهد شد.
هم اکنون قیمت‌هایی نجومی در بازار خودروهای وارداتی شنیده می‌شود و از همین رو میل و البته توان مالی چندانی برای خرید توسط مصرف کنندگان واقعی وجود ندارد.

خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی

در صورت ترخیص خودروهای در گمرک مانده، قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی شکسته می‌شود؟

با توجه به تعطیلات سنگین فرودین ماه می توان گفت که در صورت ترخیص، خودروهای وارداتی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به دست مصرف کنندگان خواهند رسید. این در حالیست که اجبار دولت به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی ٤٢٠٠‌تومانی با ارز بازار آزاد برای ترخیص خودروهاست که رقمی در حدود ٨٥٠٠ تومان خواهد بود. به عنوان مثال یک خودرو وارداتی کلاس متوسط همانند هیوندای سانتافه با قیمت در محدوده ٣٠ تا ٣٢ هزار دلار باید رقمی در حدود ٣٠٠میلیون ‌تومان اضافه، برای ترخیص بپردازد که قیمت تمام شده آن برای واردکننده به شدت افزایش می‌دهد.‌

به گزارش دیجیاتو، همچنین پرداخت تعرفه گمرکی این خودروها بر اساس قیمت‌های جدید است. تعرفه یک خودرو وارداتی با حجم موتور کمتر از ٢٠٠٠ سی‌سی در حال حاضر ٧٥ درصد برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ٢٥٠٠‌ سی‌سی معادل ٩٥‌ درصد و در نهایت برای خودروهای با قیمت بیش از ٤٠ هزار دلار معادل ١٤٥‌ درصد است که در مورد خودروهای با قیمت بیش از ٤٠ هزار دلار، نسبت به آخرین ترخیص این خودروها یعنی تیرماه سال ۹۷ افزایش ٤٠‌ درصدی قابل تصور است. علاوه بر این، تمام گروه‌های تعرفه‌ای مشمول ١٠ درصد تعرفه تجمیعی هم خواهند شد که رقم نهایی و موثر تعرفه‌ها را به ترتیب به ٨٥ ، ١٠٥ و ١٥٥ درصد می‌رساند.

خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی

خبر دیگری که امرو در همین زمینه منتشر شد آنکه تعدادی از خودروهای در گمرک مانده به دلیل روشن نبودن رعایت قوانین واردات و ماجرا پرونده قاچاق خودروهای وارداتی اجازه ترخیص از گمرکات کشور را ندارند و باید به سازمان اموال تملیکی واگذار شوند. سرنوشت این دسته از خودروها می تواند صادرات مجدد باشد.

از سوی دیگر مبنای پرداخت تعرفه قیمت‌های این خودروها بر اساس دلار ١٢ هزارتومانی خواهد بود و نه دلار ۴ یا ۸ هزار تومانی، این درحالیست که هزینه های مربوط به انبارداری و جبران صدمات وارد شده به خودروها در طول ماه های اخیر نیز به قیمت نهایی خودرو افزوده خواهد شد.
با این حساب در مورد خودرویی همانند سانتافه قبلا رقمی در حدود ١٣٠‌ میلیون تومان برای تعرفه پرداخت می‌ شد، حال این رقم به حدود ٣٩٠ میلیون تومان خواهد رسید، بدین ‌ترتیب واردکننده باید برای ترخیص هیوندای سانتافه خود نسبت به تیرماه، رقمی در حدود ٢٥٠‌ میلیون تومان بیشتر بپردازد. حال ترخیص یک هیوندای سانتافه با در نظر گرفتن پرداخت تفاوت قیمت ارز دولتی دریافتی تا ارز بازار آزاد و همچنین پرداخت تعرفه بر اساس قیمت ارز بازار آزاد حدود ٥٥٠ میلیون تومان بیشتر نسبت به تیر ماه ١٣٩٧ خواهد بود. بدین صورت قیمت تمام‌شده سانتافه برای واردکننده به حدود یک میلیارد تومان خواهد رسید و این موضوع باعث می شود قیمت‌های فروش بسیار بیشتر از رقم های فعلی موجود در بازار باشد.

چرا که در شرایط فعلی قیمت هیوندای سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ در حدود ۷۵۰ میلیون تومان است و بنابراین با ترخیص خودروهای میلیاردی مدل ۲۰۱۸، نمی توان شانس چندانی را در خصوص کاهش قیمت های فعلی در بازار خودروهای وارداتی متصور بود.
البته از تاثیر واردات خودروهای ۲۰۱۸ بر قیمت مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ نمی توان به آسانی گذشت. در واقع اگر تمامی چند هزار خودرو دپو شده در گمرک، سرانجام ترخیص شوند، با توجه به رکود بازار و افزایش نیافتن توان خرید مشتریان می توان حدس زد که روند افزایش قیمت خودروهای دست دوم وارداتی تا حدی کُند شود، اما کاهش قیمت این قبیل از خودروها در شرایط اقتصادی فعلی کاملا دور از ذهن به نظر می رسد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • پسرِ نتانیاهو: استانبول همان پایتخت امپراتوری روم شرقی است؛ ترکیه هزار سال است که آن را اشغال کرده
  • نخست وزیر نیوزیلند: قانون حمل سلاح اصلاح می‌شود
  • خوانندگان در نوروز ۹۸ کجا می‌خوانند
  • پیام ۴۰ دقیقه‌ای منتسب به داعش: انتقام حادثه نیوزیلند را می‌گیریم
  • واکنش ستاد دیه به اظهارات حسین هدایتی در مورد آزادی ۱۳هزار زندانی: کذب است
  • ایرانیان چقدر به پیش‌بینی‌های هواشناسی اعتماد دارند؟
  • اوضاع زندان «ریمون» ملتهب شد
  • ترامپ بودجه دو رسانه ضدایرانی را کاهش می‌دهد
  • از گنجشکان شهری چه می‌دانید؟
  • بودجه ۸۶ میلیارد دلاری ترامپ برای نهادهای جاسوسی آمریکا
  • اتحاد در برابر چین به نفع اروپاست
  • تشدید فشارها برای برکناری مشاور امنیت ملی افغانستان توسط آمریکا
  • تهدید امنیتی در هلند به بالاترین سطح رسید
  • اردوغان: اروپا درباره جنایت نیوزیلند سکوت کرده است
  • عالی ترین مقام کلیسای کاتولیک فرانسه استعفا کرد
  • جوگیرهای «چهارشنبه‌سوری»
  • ترامپ: جو بایدن شخصی با ضریب هوشی پایین است
  • غیبت غول سینمای جهان در جشنواره کن
  • شرایط مناسب برای نگهداری گیاهان در تراریوم‌ چیست؟
  • پرتاب مواد محترقه خطرناک چه مجازاتی دارد؟
  • حداقل حقوق کارگران تعیین شد
  • اهدای جوایز گران‌قیمت شیخ زاید
  • ترافیک در آزادراه تهران-کرج سنگین است
  • خروج چند گالن بنزین از مرز قاچاق‌ گسترده نیست
  • گسترش جنگ تجاری جهانی؛ اتحاد اروپا و چین علیه ترامپ
  • ایجاد ۱۸۰۰۰ شغل مستقیم در مناطق محروم در سال ۹۸
  • گشت ویژه محیط زیست در میادین تره‌بار تهران
  • براساس توافق روحانی با بغداد، ایرانیانی که یکسال در عراق اقامت داشته باشند، می توانند تابعیت بگیرند
  • هشدار آتش‌نشانی درباره بالن‌های آرزو
  • واکنش روسیه به استقرار سامانه موشکی آمریکایی در رومانی: در کریمه، بمب افکن هسته‌ای مستقر می‌کنیم
  • Ad