ترکیه بزرگترین خریدار گاز ایران

    کد خبر :50114

 

معاون اموربین الملل و بازرگانی وزیرنفت با بیان اینکه صادرات گاز به اروپا، از اولویت های اصلی ایران نیست، از کشورهای همسایه و هند به عنوان گزینه های اصلی کشورمان برای صادرات گاز نام برد.

«امیرحسین زمانی نیا» درباره برنامه های صادرات گاز ایران از جمله صادرات گاز به اروپا، بیان داشت: بازار گاز اروپا، از بهترین بازارها برای ایران به شمار نمی رود، زیرا اروپا اکنون بیشتر از نیازش گاز دریافت می کند. به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، وی یادآورشد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین ذخایر گاز را دارد باید به فکر صادرات گاز به اروپا و کسب سهمی از این بازار باشد، اما هم اکنون و آینده نزدیک، دریافت گاز اروپا بیشتر ازنیازش بوده و بنابراین، برای ما اولویت ندارد.

معاون اموربین الملل و بازرگانی وزیرنفت اضافه کرد: اولویت اصلی ایران برای صادرات گاز باید کشورهای همسایه و هند باشد.

زمانی نیا ادامه داد: اجرای برجام و رفع تحریم ها، فرصت مناسبی را برای دیپلماسی انرژی و پیگیری طرح های صادرات گاز به کشورهای همسایه فراهم کرده است.

با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1396 به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که بخشی از آن باید به صادرات اختصاص یابد.

براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت صادرات سالانه 80 میلیارد مترمکعب گاز وجود خواهد داشت که 50 میلیارد مترمکعب از آن می تواند به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص یابد.

همچنین، پس از افزایش تولید گازکشور، امکان صادرات سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا وجود خواهد داشت، بر این اساس، ایران در نظر دارد در بلند مدت، سهمی از بازار انرژی این قاره را در اختیار بگیرد.

در سال های اخیر، شماری از کشورهای اروپایی از جمله گرجستان، بلغارستان و یونان در خواست واردات گاز از ایران را مطرح کرده اند که البته تاکنون نهایی نشده است.

کشورهای اروپایی که به دنبال متنوع کردن منابع تامین گاز خود هستند تمایل زیادی برای خرید گاز از ایران که به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر جهانی گاز شناخته می شود، دارند.

ایران برای صادرات گاز از طریق خط لوله به اروپا باید خط لوله چند هزار کیلومتری احداث کند، این در حالی است که با خط لوله 100 تا 300 کیلومتری می تواند به کشورهای همسایه گاز صادر کند که سود بسیاری را عاید کشور خواهد کرد.

هم اکنون ترکیه بزرگترین خریدار گاز ایران به شمار می رود، و با ارمنستان تهاتر گاز در برابر برق و با جمهوری آذربایجان سواپ گاز انجام می شود.

صادرات گاز کشورمان به عراق (بغداد) نیز به تازگی آغاز شده که البته هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.

قراردادهای صادرات گاز به عمان و پاکستان نیز امضا شده و باید خط لوله آنها احداث شود.

کویت، امارات، گرجستان، هند و افغانستان از کشورهای منطقه هستند که درخواست خود را برای واردات گاز از ایران مطرح کرده اند و حتی مذاکراتی نیز انجام شده، اما هنوز نهایی نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید