لاوروف: نیازی به کارگروه جدید برای سوریه نیست

    کد خبر :501071
لاوروف

وزیر خارجه روسیه به طرح مواضع کشورش در مورد مسائل مختلف شامل اوضاع سوریه، موضوع صلح در خاورمیانه، افغانستان و… پرداخته ودر همین راستا اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو و محمود عباس با برگزاری گفت‌وگوی فلسطینی – اسرائیلی در مسکو موافقت کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود در دوحه تاکید کرد: عملکرد ما بر اساس قوانین بین‌المللی و با توجه به اهمیت ثبات در سوریه، لیبی و سومالی صورت می‌گیرد. ما در مورد وضعیت سوریه هم از طریق روند آستانه و هم با تعامل با همه کشورهای منطقه در حال انجام اقدامات هستیم.

به نوشته روسیا الیوم، وی گفت، نتانیاهو و عباس با برگزاری گفت‌وگوی فلسطینی – اسرائیلی در مسکو موافقت کردند.

وزیر خارجه روسیه نیز گفت: مسکو آماده پذیرفتن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و کمک به آنها برای از سرگیری مذاکرات مستقیمشان بدون پیش‌شرط است.

به گزارش ایسنا،لاوروف گفت: در زمان سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه وضعیت توافق میان فلسطین واسرائیل مورد بحث قرار گرفت و ما تمایلمان برای غلبه بر بن بست در این فرآیند رسیدن به راه حل را مورد تاکید قرار دادیم و برای پذیرفتن آنها در روسیه به منظور از سر گیری مذاکرات مستقیمشان بدون پیش‌شرط اظهار آمادگی کردیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به نقش نماینده سازمان ملل در سوریه و رایزنی‌ها در چارچوب چهارگانه روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه گفت، مسکو از طریق کانال‌های نظامی با “کارگروه کوچک” (فرانسه، آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و اردن) و واشنگتن رایزنی می‌کند.

وزیر خارجه قطر هم در این نشست خبری گفت، درخصوص بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موضع کشورش ثابت است. وی در پاسخ به سوالی درباره احتیاط دوحه در مورد بازگشت سوریه به این اتحادیه تصریح کرد: ما دلایل این مساله را پیشتر تشریح کردیم، دلایلی برای تعلیق عضویت سوریه وجود داشت و همچنان هم پابرجا هستند، هیچ چیزی برای تغییر این تصمیم رخ نداده است، ما به وجود راه‌حل سیاسی مورد پذیرش مردم سوریه در این کشور پایبندیم، به طوری که کرسی سوریه برای رهبری سیاسی، نماینده همه مردم سوریه باشد.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: موضع ما تغییر نکرده است وما معتقدیم در خاک سوریه هیچ تغییری ایجاد نشده که به موجب آن ما اجازه دهیم سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

لاوروف گفت: امکان این که ناظران جدید در فرآیند مذاکرات آستانه برای حل مشکل سوریه شرکت کنند را رد نمی‌کند.

او گفت: فکر نمی‌کنیم نیاز به تشکیل کارگروه‌های جدید برای سوریه داشته باشیم. فرآیند آستانه به عنوان فرآیندی که به طور کلی تأیید شده وجود دارد و از طریق آن دولت و مخالفان مسلح سوری با میانجیگری روسیه، ترکیه و ایران در یک گفت وگوی نسبتاً موفق دخیل هستند. نمایندگان سازمان ملل و اردن در این فرآیند به عنوان ناظر شرکت می‌کنند. آمریکا پیشتر در آن شرکت داشت اما تصمیم گرفت دیگر در نشستهای مربوط به فرمت آستانه شرکت نکند اما ما رد نمی‌کنیم که ناظران بیشتری در این فرآیند حاضر شوند.

لاوروف در ادامه گفت: روسیه و آمریکا باید تلاش‌هایشان برای حل اوضاع افغانستان را متحد کنند.

او خاطر نشان کرد: از نظر من این بسیار مفید است که نه تنها برای ایجاد رقابت‌های مصنوعی تلاش نکنیم بلکه تلاش‌هایمان را متحد کنیم چون هم روسیه و هم آمریکا وهمسایگان افغانستان وکشورهای دیگر می‌توانند به افغان‌ها برای آغاز فرآیند گفت و گوی ملی خود به عنوان تنها ابزار متوقف کردن جنگ کمک کنند.

در عین حال آل ثانی وزیر خارجه قطر تاکید کرد: قطر و روسیه در حال مذاکره برای امکان فروش سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه به قطر هستند و یک کمیته فنی در حال بررسی لزوم خرید این سیستم است.

همچنین سرگئی لاوروف گفت، از وزیر خارجه قطر برای سفر به روسیه دعوت کرده است.

به گفته لاوورف، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفته است.

لاوروف گفت: رئیس جمهور روسیه از سوی امیر قطر برای سفر به این کشور دعوت شد واین دعوت را پذیرفته است و دعوت‌های دیگر برای سفر به تعدادی از کشورهای همسایه را هم پذیرفته است و تاریخ این سفر در دست بررسی وتایید شدن بر طبق خدمات پروتکلی قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید