روایت اسارت و آزار جنسی «آخرین دختر» توسط داعش

    کد خبر :500920
شکنجه و آزار جنسی

«آخرین دختر»، روایت اسارت و مبارزه نادیا مراد؛ برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸، علیه داعش است؛ او یکی از هزاران دختری بوده که در چنگال‌های‌ کثیف داعش گرفتار و مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفت.

کتاب «آخرین دختر» نوشته نادیا مراد با ترجمه محبوبه حسین‌زاده است که به‌تازگی از سوی انتشارات کتاب کوچه به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب، ماجرای زندگی دختری ایزدی است که در سال ۲۰۱۴ در پی حمله داعش به روستایشان کوجو در سنجار واقع در استان موصلِ عراق، مادر و برادرانش کشته و خودش اسیر داعش شد و در مدت اسارت، بارها مورد شکنجه جسمی و روحی و آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفت. نادیا بعد از مدتی توانست از چنگ داعش فرار کرده و خود را به یک مکان امن برساند. سپس به آلمان منتقل و تحت معالجه قرار گرفت.

او در سال ۲۰۱۸ و به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و استفاه از آن در جنگ‌ها به‌عنوان سلاح، به همراه دنیس موکویگی، برنده جایزه صلح نوبل شد. نادیا همچنین در سال ۲۰۱۶ همراه هموطنش، لمیا حجی بشار که او هم یکی از دختران ایزدی ربوده شده توسط داعش بود، جایزه «ساخاروف» را برای آزادی اندیشه، دریافت کرد.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم آمل کلونی؛ وکیل سرشناس نادیا مُراد، می‌خوانیم: «وقتی نادیا در لندن داستانش را برایم تعریف کرد، تقریبا دو سال از نسل‌کشی داعش علیه ایزدی‌ها گذشته بود. هزاران زن و کودک ایزدی همچنان در اسارت داعش بودند، ولی هیچکدام از اعضای داعش در هیچ دادگاهی در هیچ‌جایی از دنیا به خاطر این جنایت‌ها، تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته است. شواهد گم یا نابود شده بودند و دورنمای اجرای عدالت ناامیدکننده به‌نظر می‌رسید. البته من پرونده را قبول کردم. من و نادیا بیشتر از یک سال برای دستیابی به عدالت مبارزه کردیم. بارها با دولت عراق، فرستادگان سازمان ملل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل و قربانیان داعش دیدار کردیم. من گزارش‌هایی آماده، پیش‌نویس‌ها و تحلیل‌های قانونی تهیه و سخنرانی‌هایی کردم و از سازمان ملل خواستم تا اقدامی کنند. بسیاری از کسانی که طرف صحبت ما بودند، گفتند این‌کار غیرممکن است: شورای امنیت سال‌هاست برای عدالت بین‌المللی اقدامی نکرده است.

ولی حالا که این مقدمه را می‌نویسم، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه بسیار مهمی تصویب کرده است که براساس آن، یک تیم تحقیق تشکیل می‌شود تا شواهد جنایت‌های انجام شده توسط داعش را در عراق جمع‌آوری کند. این یک پیروزی بزرگ برای نادیا و همه قربانیان داعش است؛ چون به این معناست که شواهد محافظت می‌شوند و افراد داعش محاکمه خواهند شد. وقتی این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید، من در شورای امنیت کنار نادیا نشسته بودم. وقتی دیدیم پانزده دست بالا رفت، من و نادیا با لبخند به هم نگاه کردیم.»

نخستین چاپ کتاب «آخرین دختر» در ۴۰۸ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب کوچه راهی بازار نشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید