اختلالات درونی بدن که موجب افزایش وزن میشود را بشناسید

    کد خبر :500168

اغلب مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و ورزش نکردن و عدم تحرک بدنی باعث چاقی می شوند، اما در مواردی هم که البته کمتر رخ می دهد، بیماری ها و اختلالات درونی بدن موجب افزایش وزن گاها ناگهانی می شوند. در این مطلب چند تا از این بیماری ها و شرایط را برایتان می گوییم.

کم کاری تیروئید

از جمله بیماری های که باعث چاقی می شود، کم کاری تیروئید است که موجب کاهش هورمون مربوط به افزایشسوخت و ساز بدن (متابولیسم) می گردد. کم کاری تیروئید سبب خواهد شد که بدن نتواند به حد کافی مواد مصرفی فرد را بسوزاند که این مسئله می تواند سبب چاقی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شود.

اختلالات خواب

اینسومنیا، آپنه ی خواب، سندروم پاهای بی قرار و هر عامل دیگر بی خوابی موجب اضافه وزن خواهد شد. اختلال خواب باعث تحریک گرسنگی شده و در نتیجه اگر فرد به اندازه کافی نخوابد و یا چرت نزند، دچار پرخوری می گردد.

از طرفی هم به خاطر خستگی زیاد نمی توانند فعالیت کافی جهت سوزاندن کالری داشته باشند.به علاوه یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که کم می خوابند با لذت بیشتری غذا می خورند و این خود باعث می شود بیش از بقیه ی افراد مواد غذایی مصرف نمایند.

افسردگی

افرادی که از افسردگی رنج می برند، اغلب به چند دلیل دچار اضافه وزن می شوند.

بسیاری از افراد دچار افسردگی، احساس نیاز به خوردن غذا را در خود می یابند، برخی به دلیل تحرک ناکافی و برخی به دلیل مصرف داروهای چاق کننده ی ضد افسردگی دچار اضافه وزن می شوند.

البته داروهای ضد افسردگی تنها دارویی نیستند که موجب اضافه وزن می شوند. بلکه داروهای دیگری مانند داروهای دیابت و تنظیم کننده متابولیسم غدد درون ریز مانند انسولین، بتابلوکر ها (مسدودکننده های گروه بتا) و حتی داروهای ضد بارداری از جمله ی این داروها می باشند.

هرگاه دچار اضافه وزن ناگهانی شدید، فکرکنید که آیا اخیرا داروی جدیدی را مصرف نموده اید یا خیر؟

اختلالات درد

هر بیماری ای که موجب ایجاد دردهای مزمن شود از جمله فیبرومیالژی، ورم مفاصل و سیاتیک موجب اضافه وزن خواهد شد. افرادی که دچار دردهای مزمن هستند، تمایل بیشتری به خوابیدن و یا عدم تحرک و یک جا نشستن دارند. همچنین داروهای مسکن درد، به خصوص آن هایی که برای عصب تجویز می شوند نیز می توانند به اضافه وزن کمک کنند.

سندروم کوشینگ

سندروم یا نشانگان کوشینگ در اثر فعالیت زیاد بخش قشری غده آدرنال ایجاد می شود. این سندرم را هایپرکورتیزولیسم (افزایش کورتیزول) نیز می نامند. این بیماری بسیار نادر است و به دلیل افزایش تولید هورمون کورتیزول باعث افزایش وزن در فرد مبتلا می شود.

از نظر ظاهر، این افراد دارای لاغری نسبی بدن می باشند، در حالیکه تجمع چربی در ناحیه شکم و گردن وجود دارد. پوست نازک و شکننده، عدم تحمل گلوکز، خونمردگی ، رشد مو در صورت ، قطع قاعدگی در زنان، کلفتی صدای بیمار وکاهش میل جنسی هم در زنان و هم در مردان از دیگر علائم این سندروم می باشد.

یائسگی

یائسگی ، یک مرحله از زندگی خانم ها است و کسب چند کیلوگرم وزن در این دوره شایع می باشد. اختلال خواب،گرگرفتگی و تعریق شبانه نیز از عوارض دیگر این دوران محسوب می شوند که می توانند در کنار عدم تعادل هورمونی، به دلیل کاهش فعالیت بدنی موجب چاقی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید