افشاگری وزیر ارتباطات در نیمه شب؛

یک میلیون رأی تقلبی به نفع «برنده باش» گلزار و علیه «نود» عادل فردوسی پور!

    کد خبر :499986

آیا این رسوایی به برکناری عوامل دخیل از جمله آمران و عاملان منجر خواهد شد یا همه چیز همچون همان پاسخ دبیر جشنواره جام جم صداوسیما، پیش می‌رود؟! اکنون وقت برخورد شفاف و برکناری عوامل دخیل در این پروژه، بالا کشیدن یک برنامه و پایین کشیدنِ یک برنامه دیگر در شبکه سوم سیماست. آیا این انتظار برآورده می‌شود؟!

پس از آنکه ارسال حجم عظیمی از پیامک به نام مردم برای برنامه «برنده باش»، نتایج نظرسنجی مردمی بهترین برنامه تلویزیون ایران را جابجا کرد و «نود» را به رده دوم تنزل داد و اعتراض‌ها نسبت به این تقلب، منجر به توقف این رأی‌گیری برای بررسی ماجرا توسط صداوسیما شد، اکنون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افشاگری تکان دهنده از دستکاری یک میلیونی در آرای مردمی خبر داده است؛ رسوایی که انتظار می‌رود برای آمرین و عاملین آن هزینه‌ای بسیار سنگین داشته باشد.
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره جام جم که محل انتخاب برترین‌های صداوسیما بر اساس آرای مردمی است، بستری برای یک رسوایی شده است. ماجرا از آن جا آغاز شد که یکباره در نظرسنجی صدها هزار رأی به سبد آرای برنامه «برنده باش» افزود شد و این برنامه یکباره به جای «نود» در نظرسنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین برنامه تلویزیون، جایگاه نخست را به دست گرفت؛ مسأله اساسی اما تشکیک جدی درباره این تغییر در نظرسنجی بر اساس آرای مردمی بود و نشانه‌هایی از یک فساد در این فرآیند وجود داشت.
مهم‌ترین نشانه که شاید به نوعی گاف اساسی و عامل رسوایی بود، پیامک بازگشت به شماری از شهروندان بود که تأکید داشت آنها به «برنده باش» رأی داده‌اند یا رأی‌شان به «برنده باش» تغییر کرده است! این اتفاق بی‌سابقه در ابعادی بسیار گسترده رقم خورد، به گونه‌ای که امروز در هر شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مردم با انتشار تصویر پیامک دریافتی خود، نسبت به این اتفاق اعتراض کردند. در واکنش به اتفاق عجیب، ساعاتی پیش، نظرسنجی برای بررسی توسط مسئولان ارشد صداوسیما متوقف شد.

در ادامه، دبیر جشنواره جام جم در توجیه این رسوایی گفت: «مورد حمله سایبری قرار گرفتیم… این حمله در ساعت 24 پنج‌شنبه نهم اسفندماه اتفاق افتاد و ما از همان لحظات ابتدایی دیتا سنتر را ایزوله کردیم تا رأی‌های مشکوک وارد رأی‌های مردمی نشود… دست‌اندرکاران فنی و کارشناسان انفورماتیک ما در تلاشند تا اعلام کنند، چطور این پیامک‌ها ارسال شده است…» اما این پاسخ قانع‌کننده‌ای برای افکارعمومی نبود و کاربران در توییتر از وزیر ارتباطات خواستند، دقیقاً به مردم گزارش دهد در پس پرده چه اتفاقی رخ داده است؟

اکنون محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به درخواست‌ها، در گزارشی افشاگری کرده و با انتشار نمودار دستکاری در آرای مردمی نوشته است: «تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجیِ انتخاب محبوبترین برنامه سال صداوسیما، رخ داده است. گزارشِ بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.»

بر اساس این نمودارها، از ساعت یک تا پنج بامداد روز یازده اسفند، بیش از یک میلیون رأی با دستکاری در آرا به آرای برنامه «برنده باش» اضافه شده و این اتفاق نشان می‌دهد بر خلاف ادعای دبیر جشنواره جام جم، آرا از ساعت 12 شب گذشته ایزوله نشده و گروهی که مسئول تقلب در آرای مردم بوده‌اند، به خوبی این کار را انجام داده‌اند؛ منتها فراموش کرده‌اند، ارسال پیامک تأیید دریافت رأی را غیرفعال کنند و این پیامک برای مردمی که رأی نداده بودند، به نفع «برنده باش» ارسال نشود!
بر اساس ماده 740 قانون مجازات اسلامی «هرکس غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
مطابق با ماده 741 همین قانون، «هرکس غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
عامل این تقلب گسترده چه مجموعه‌ای است و آمر چنین تقلب میلیونی به ثلمه جدی به اعتبار نظرسنجی‌های مشابه می‌زند، چه اشخاصی بوده‌اند؟ آیا این رسوایی منجر به برکناری عوامل دخیل از جمله آمران و عاملان خواهد شد یا همه چیز همچون همان پاسخ دبیر جشنواره جام جم صداوسیما، پیش می‌رود؟! اکنون وقت برخورد شفاف و برکناری عوامل دخیل در این پروژه بالا کشیدن یک برنامه و پایین کشیدنِ یک برنامه دیگر در شبکه سوم سیما است. آیا این انتظار برآورده می‌شود؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید