ابزار ردیابی سیارات زیست پذیر ابداع شد

    کد خبر :499920

یک طیف نگار قدرتمند ابداع شده که می تواند سیارات زیست پذیر را در کهکشان راه شیری رصد کند.

ستاره شناسان ابزار جدیدی در اختیار دارند که به آنها کمک می‌کند سیارات زیست پذیر را در کهکشان راه شیری رصد کنند. این ابزار که Habitable Planet Finder یا HPF نام گرفته، در حقیقت یک طیف نگار با دقت بالا است.

HPF را می‌توان برای ردیابی سیاراتی استفاده کرد که ویژگی‌های کلیدی دارند مانند سیاره‌ای صخره‌ای که دور یک ستاره کوتوله سرخ مدار می‌زند. کوتوله سرخ نوعی ستاره سرد، کوچک و کم نور است که شباهت‌هایی به خورشید دارد. کوتوله‌های سرخ فراوانی در کهکشان راه شیری وجود دارند.

«پل رابرتسون» استادیار فیزیک و ستاره شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: حدود ۷۰ درصد ستاره‌های کهکشان راه شیری کوتوله‌های سرخ هستند. این ستاره‌ها نور مادون قرمزی منتشر می‌کنند و به همین دلیل ستاره شناسان با تلسکوپ‌های معمولی به سختی سیاره‌های دور آنها را رصد می‌کنند. اما با کمک HPF می‌توان سیارات خارج از منظومه شمسی را بهتر رصد کرد.

HPF تغییرات نامحسوس در رنگ ستاره‌ها را شناسایی می‌کند. این تغییرات رنگ نشان دهنده تأثیر سیاره‌هایی است که دور آنها مدار می‌زنند.

به طور خاص این ابزار فضایی سیاراتی را جست و جو می‌کند که حجم کمی دارند و در منطقه‌ای زیست پذیر از ستاره قرار دارند.

این طیف نگار وجود یک ابر زمین را تأیید کرده که دور ستاره کوتوله سرخ برنارد مدار می‌زند و به این ترتیب کارآمدی آن تأیید شده است.

رابرتسون در این باره می‌گوید: این پروژه به ما نشان داد HPF می‌تواند سیارات مشابه زمینی را رصد کند که دور ستاره‌های سرخ کوتوله مدار می‌زنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید