بلاتکلیفی‌های پس از ادغام بانک‌های نظامی

    کد خبر :499874
بانک‌های نظامی

ادغام بانک‌های نظامی در قالب بانک سپه با اطلاعیه بانک مرکزی شروع شد، در این اطلاعیه خبر ثابت ماندن تعداد کارمندان و حقوق و مزایای آنان و همچنین ثابت ماندن نحوه‌ی خدمت‌رسانی چهار بانک و یک موسسه اعتباری آمده است. انجام این ادغام چه بلاتکلیفی‌هایی دارد؟

بانک مرکزی اعلام کرد که ادغام بانک‌های نظامی به طور رسمی آغاز شد. یعنی بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب بانک سپه ادغام شدند. در توضیح اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شده چهار نکته آمده است.

در این ادغام چند مسئله مطرح می‌شود:

اول این که نرخ سود سپرده و تسهیلات هر کدام از این بانک‌ها متفاوت بوده است. با ادغام این بانک‌ها و موسسه نوع پرداخت و دریافت این سود‌ها چگونه خواهد شد؟

در بند یک اطلاعیه بانک مرکزی آمده است نحوه عملکرد هر یک از این بانک‌ها و موسسه مذکور با مدیریت و راهبری بانک سپه طبق روال عادی قبلی انجام می‌شود. در این بند

همچنین گفته شده که مشتریان این چهار بانک و یک موسسه اعتباری می‌توانند خدمات را طبق روال قبلی هر کدام از این بانک‌ها و موسسه اعتباری دریافت کند.

با این اطلاعیه یعنی ادغام روی نرخ سود سپرده و تسهیلات هیچ یک از بانک‌ها و موسسه اعتباری مذکور تاثیر ندارد و مثل قبل سود می‌دهند و می‌گیرند.

اما اگر قرار است نحوه‌ی عملکرد و خدمات‌دهی این بانک‌ها مانند رویه قبلی باشد و طبق اعلام بانک مرکزی بانک سپه مدیریت این پنج بانک و موسسه را به عهده گیرد، با تمام شدن روند ادغام بانک‌های نظامی، آیا سود سپرده و تسهیلات بانک سپه چند نرخی نمی‌شود؟

برخی از کارشناسان مانند حیدر مستخدمین حسینی کارشناس امور بانکی و مرتضی عزتی، مدرس و کارشناس امور بانکی و اقتصادی معتقد هستند که چون همه‌ی این بانک‌ها زیان‌ده نیستند می‌توانند هم‌پوشانی داشته باشند، سوددهی برخی زیان‌دهی برخی دیگر را می‌تواند جبران کند.

دومین؛ طبق آمارهای منتشر شده از تعداد شعب این بانک‌ها و موسسه اعتباری در فضای؛ بانک سپه هزار و ۷۰۳، بانک انصار هزار و ۵۷، بانک مهر اقتصاد ۸۰۰، بانک قوامین ۷۲۹، موسسه اعتباری کوثر ۳۵۲، بانک حکمت ایرانیان ۱۳۲ شعبه دارند که در مجموع چهار هزار و ۷۳۳ شعبه می‌شود. آیا بانک سپه همه‌ی چهار هزار و ۷۳۳ شعبه را نگه می‌دارد؟
طبق گفته کارشناسان برخی از بدهی این بانک‌ها از طریق فروش اموال آن‌ها پرداخت می‌شود. اگر بانک سپه بخواهد همه‌ی شعب را نگه دارد بخشی از دارایی‌های این بانک‌ها و موسسه غیرقابل فروش می‌شود و اگر نفروشد پرداخت بخشی از بدهی‌ها غیرممکن می‌شود و این احتمال مطرح می‌شود که باز دولت به کمک بیاید.

سومین؛ بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده است که کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نهادهای نظامی پس از ادغام مانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقد قبلی برقرار است. با این توصیف یعنی شعب حفظ می‌شود. این درحالی است که شنیدها حاکی از نگرانی کارمندان بانک‌های در حال ادغام برای تعدیل نیرو است.

چهارمین نکته نیز به بحث سهام‌داران این بانک‌ها و موسسه اعتباری پرداخته و تصمیم‌گیری در خصوص سهام‌داران را به عهده چهار بانک و یک موسسه اعتباری محول کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید