رویای انسان در فضا تعبیر شد

    کد خبر :499568
فضا

جنجالی ترین پروژه اسپیس ایکس که ارسال انسان به فضا از طریق فضاپیما است با همکاری ناسا اجرا شد. این فضاپیما که دراگون(اژدها) نام دارد، نخستین سفر همراه با فضانورد خود را آغاز کرد.

به گزارش انتخاب، بلندپروازی های ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و پروژه اسپیس ایکس تنها به زمین محدود نمی شود و شامل پروژه هایی فضایی نیز می شود.

از مدت ها پیش ارسال فضانورد از طریق فضاپیما در دستور کار اسپیس ایکس قرار داشت و به نظر می رسد این شرکت اکنون به عنوان نخستین شرکت خصوصی ایالات متحده و با همکاری ناسا قادر به اجرای این پروژه شده است.البته این پرواز اولیه به شکل آزمایشی اجراشد اما در صورت موفقیت اسپیس ایکس انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی شاهد پرتاب های دیگری با حضور فضانوردان باشیم.

یکی از بخش های بسیار مهم در مورد نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای دراگون این است، که موفقیت این پروژه هم معنا با همکای بلند مدت ناسا و اسپیس ایکس خواهد بود. درواقع در صورت موفقیت این پروژه ناسا فضانوردان خود را با همین فضاپیما به فضا می فرستد و این یعنی یک پیروزی بزرگ برای ایلان ماسک.

مدتی پیش نیز ایلان ماسک ماموریت های فضایی دیگری را در این سطح انجام داده بود. اما این ماموریت ها فاقد سرنشین انسانی بودند و این نخستین باری است که انسان در پروژه های فضایی اسپیس ایکس حضور دارد. بر اساس گزارش ها این فضاپیما تا دو هفته دیگر به زمین باز می گردد و محل احتمالی فرود آن بر اساس نقشه های از پیش تعیین شده اقیانوس خواهد بود.

این نخستین و تنها برنامه جنالی ایلان ماسک نیست، او معتقد است به زودی فضاپیماهای تجاری، گردشگری و هتل های فضایی را شاهد خواهیم بود. جالب است بدانید شرکت اسپیس ایکس یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ناسا برای تولید فضاپیمای دراگون بسته است. این پروژه خصوصی به شدت برای ناسا مهم است چرا که باعث می شود از بسیاری از هزینه های بلند مدت ناسا کاسته شده و البته انعطاف پذیری و پشتیبانی پروژه ها چند برابر شود.

اگر همه چیز بر طبق برنامه پیش رود، آزمایش های بعدی با تمرکز بر سیستم های ایمنی و هشدار فضاپیمای اسپیس ایکس پیش می رود.

بر اساس گزارش های اولیه، موشک فالکون 9 راس ساعت دو و چهل و نه دقیقه بامداد به وقت محلی پرتاب شد. تنها یازده دقیقه بعد مرکز کنترل این پایگاه اعلام کرد کپسول دراگون با موفقیت از پرتاب‌گر جدا شده است و فضاپیمای دراگون هم‌اکنون در مدار زمین قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا بامداد یکشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید