جدیدترین اخبار
۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹ اقتصادی کد خبر :49943

سهام خودروسازان به شبه دولتی‎ها واگذار شد نه مردم

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو انجام نشده است،گفت: ۸۰ درصد از شرکت‌های غیر دولتی که سهام خودروسازان را خریده‌اند زیر مجموعه نهادهای شبه دولتی هستند.

حمید رضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت های وزیر صنعت آیا سهام خودروسازان در اختیار مردم قرار گرفته و دولت سهم خود را در دو شرکت خودروسازی کشور کاهش داده است؟ اظهار داشت: در روند خصوصی‌سازی برخی شرکت های خودروسازی را جزء گروه ۲ میدانند. بر همین اساس دولت باید سهام خود را در گروه ۲ تا ۸۰ درصد واگذار کند. البته امکان افزایش واگذاری هم در این بخش دیده شده و دولت می‌تواند تمام سهام خود را در این شرکت‌ها واگذار نماید.

وی با بیان اینکه برخی دیگر هم شرکت‌های خودروسازی را جزء گروه ۱ می‌دانند، افزود: در این گروه دولت باید تمام سهام خود را در شرکت‌های خودروساز واگذار کند اما عملاً این امر اجرایی نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد ۸۰ درصد از شرکت‌های غیر دولتی که سهام خودروسازان را خریده‌اند زیر مجموعه نهادهای شبه دولتی هستند. به نحوی که تعدادی برای بانک‌ها، صندوق ها و مراکز دیگر دولتی بوده و عملاً سهام خودروسازان توسط دولت خریداری شده‌است.

فولادگر با اشاره به اینکه خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو انجام نشده است،گفت: ما معتقدیم روند انتقال سهام دولت به بخش خصوصی باید به سرعت بیشتری همراه شود تا در ادامه آن موضوع قیمت گذاری و اوضاع شرکت های خودروساز ساماندهی شود.

به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمت زاده روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ انتقادات چرایی سهام دولت در شرکت های خودروسازی گفته بود: در سال ۹۳ صحبت شد که بخشی از این را می‌شود واگذارکرد و ان موقع هم تقاضا برای خرید سهام در بورس بالا بود، بنابراین با تصویب دولت، سهام دولت در ایران خودرو به ۱۴٫ ۵ درصد و در سایپا هم به ۵٫۱۷درصد کاهش پیدا کرد.
وی افزود: بنابر این از حد ۲۰ درصد هم کمتر هست و سهام در اختیار عموم مردم است و تعدادی از دستگاه هایی را داریم که در دولت‌های گذشته از طریق بورس واگذار شده است.

به گفته نعمت زاده ، سهام سازمان گسترش و نوسازی با تصویب دولت در ایران خودرو به ۱۴٫۵ درصد و در سایپا هم به ۱۷٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه به خاطر خودرو که اغلب مورد سوال هستیم، داشتن یک صندلی در هیات مدیره برای این دو شرکت مهم، مفید و ضروری است، گفته است: تعصب نداریم که به صورت دولتی اداره شود و هیچ سهام ممتاز هم آنجا و جود ندارد. اما بالاخره مجمع عمومی و هیات مدیره تصویب می‌کند و در هر شرکت، سازمان گسترش یک نفر بعنوان نماینده دارد که سیاست‌های عمومی دولت را بتوانیم اعمال کنیم.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • ثبت دوغ به عنوان نوشیدنی سنتی ایران
  • برخی از آیفون های ۲۰۱۸ اپل به مودم های کوالکام تجهیز می‌شوند
  • مهم‌ترین ماشین‌هایی که در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۱۷ رونمایی می‌شوند
  • انصار الله: خطر امارات و عربستان از اسرائیل کمتر نیست
  • تصویب کمک ۱۰ میلیاردی شهرداری تهران به زلزله زدگان کرمانشاه
  • ایستادگی ایران مقابل تروریسم برای آمریکا، عربستان و صهیونیست قابل تحمل نیست
  • احداث پایگاه مبارزه با زلزله در تهران کنار مرقد امام(ره)
  • مسؤول اسرائیلی هشدار فرمانده ارتش لبنان را “بی معنی” خواند
  • منطقه آزاد چابهار شریک لجستیک ازبکستان می‌شود
  • اولتیماتوم دولت به دارندگان ارز
  • دلار ۹۰تومان رشد کرد
  • سفارش خرید ۲۴ هزار خودروی خودران توسط اوبر
  • مدل‌های ویژه فولکس برای چین و برزیل
  • هیوندای ۸ مدل شاسی‌بلند جدید می‌سازد
  • بازگشت «های وب» پس از واکاوی تفاهم نامه دوسویه
  • بلاتکلیفی ایرانی‌ها در بازار عراق
  • دولت واردات برنج را آزاد کرد
  • بعد از اجرای رجیستری گوشی‌های ثبت نشده چه مدت کار می‌کنند
  • سوپرمارکت کُره‌ای هم به ایران آمد
  • مالیات ارزش افزوده نباید به حلقه آخر فروشنده محدود شود
  • توسعه فعالیت کشتیرانی ایران در قطر با گسترش مبادلات دو کشور
  • استارتاپهای ایران بِکر نیستند‌
  • این عدد ۵ رقمی را وارد کنید و آیفون ۸ بگیرید!
  • جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت چینی با اقتصاد مقاومتی
  • ارزش لیر ترکیه سقوط کرد
  • مذاکره با مشتریان جدید اروپایی برای صادرات نفت
  • جان‌باختن ۵۰ نمازگزار در حمله انتحاری به مسجدی در نیجریه
  • قرارداد غیرقانونی فروش گاز به شرکت نروژی ایرانی را فورا متوقف کنید
  • احداث پایگاه مقابله با زلزله در تهران کنار مرقد امام خمینی(ره)
  • جاعل عناوین بزرگ دستگیر شد