«عیدی» مددجویان به‌زودی واریز می‌شود

    کد خبر :499409
«عیدی» مددجویان

رییس سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از معلولیت را اولویت کار این سازمان عنوان کرد و گفت: باید موتور تولید معلولیت در کشور متوقف شود.

وحید قبادی دانا در آئین تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه که امروز (یازدهم اسفند) برگزار شد، با اشاره به جمعیت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفری مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: از این تعداد یک میلیون و ۷۶ هزار نفر مستمری بگیر هستند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت مستمری بگیران از تیرماه امسال گفت: تا پیش از تیرماه امسال تعداد مستمری بگیران نصف بود و بسیاری از آنها پشت نوبت بودند، اما از این تاریخ این تعداد افزایش یافت و به بیش از یک میلیون نفر رسید.

موتور تولید “معلولیت” در کشور باید متوقف شود

رئیس سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت را اولویت کار بهزیستی اعلام و تاکید کرد: موتور تولید معلولیت در کشور باید متوقف شود.

قبادی دانا افزود: در همین راستا با راه اندازی بیش از پیش آزمایشگاه‌های ژنتیک و نیز افزایش استفاده از مشاوره‌های ژنتیک و پیش از آن حساس سازی و آگاه سازی مردم نسبت به این موضوع، می‌توان از تولد نوزادان معلول پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: این حساس سازی و آگاه سازی باید در گروه‌های خطر (خانواده افراد دارای معلول) افزایش یابد و نباید دیگر شاهد ایجاد خانواده‌های دو معلوله و بالاتر شویم.

سازمان بهزیستی “شیشه‌ای” می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی جلب مشارکت مردمی را مستلزم ایجاد وافزایش اعتماد دانست و افزود: در همین راستا ستاد شفاف سازی در دو ماه اخیر در سازمان ایجاد و سامانه شفاف سازی سازمان به نشانی www.shafaf.behzisti.ir راه اندازی شده و تمامی قراردادها، موافقت نامه‌ها وتوافق نامه‌های بهزیستی با ریز جزئیات در آن قرار دارد.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۱۶ هزار قرارداد سازمان در معرض دید عموم قرار دارد. همچنین تمامی املاک سازمان با مشخصات کامل، تمام قرارداد پیمانکاران و تمام مشارکت‌های مردمی و تمام مشخصات ۴۰ هزار مرکز بهزیستی همه بر روی این سامانه قرار داده شده است.

قبادی دانا تاکید کرد: با این کار سازمان بهزیستی کشور اتاق شیشه‌ای خواهد بود که همه مردم می‌توانند فعالیت‌های آن را رصد کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان بهزیستی در ادامه از الکترونیکی شدن بخشی از فعالیت‌های بهزیستی خبر داد وافزود: در حال حاضر پرداخت مستمری، سبد حمایتی و نیز پرداخت‌های مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان، سالمندان و معلولان ذهنی بصورت الکترونیکی انجام می‌شود که این امر شفافیت در پرداخت‌ها را ارتقا می‌دهد.

بودجه امسال نصف نیازمندی‌های سازمان هم نیست

قبادی دانا در ادامه از کسری بودجه بسیار بهزیستی درسال جاری خبر داد و افزود: بودجه امسال با برآورد ۴۷۰۰ میلیارد تومانی نوشته شد، اما در لایحه به ۲,۴۰۰ میلیارد تومان کاهش داده شد و در نهایت با همین رقم در مجلس تصویب شد.

وی با بیان اینکه این رقم هم تخصیص ۱۰۰ درصدی داده نشده گفت: حتی اگر این میزان اعتبار با پیگیری‌های بسیار بصورت ۱۰۰ درصد تخصیص شود، باز هم ۱۰۰ درصد کسری بودجه برای عمل به تعهدات قانونی خود در سال جاری خواهیم داشت.

اجرای قانون “حمایت از افراد معلول” سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

قبادی دانا به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در ۲۰ اسفند سال گذشته اشاره کرد و افزود: این قانون بدون حتی یک رأی مخالف در مجلس به تصویب رسید و اردیبهشت امسال این قانون ابلاغ شد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: برآورد ما برای اجرای این قانون تأمین اعتبار سالانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است، درحالی که رقم در نظر گرفته شده برای اجرای این قانون در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۱۰ درصد مبلغ مورد نیاز برای اجرای این قانون تعیین شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این شد نمایندگان مجلس حدود هزار میلیارد تومان دیگر برای اجرای این قانون اختصاص دهند که در دو آیتم مستمری افرادی دارای معلولیت و پرداخت حق پرستاری افراد دارای معلولیت شدید هزینه می‌شود.

از ۸۰۰ هزار مددجوی دارای معلولیت شدید تنها ۲۵ هزار نفر “حق پرستاری” می‌گیرند

وی با اشاره به وجود ۸۰۰ هزار مددجوی دارای معلولیت شدید در کشور گفت: از این تعداد تنها ۲۵ هزار نفر آنها حق پرستاری دریافت می‌کنند و با اختصاص این هزار میلیارد تومان می‌توانیم امیدوار باشیم این تعداد به ۸۰ هزار نفر افزایش یابد.

قبادی دانا با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۵ تنها ۶۰۰ مسکن برای واگذاری به معلولان به تصویب رسید گفت: از این سال اقدامات جهادی در این زمینه صورت گرفت و در چهلمین سال پیروزی انقلاب این تعداد به ۱۴۰ هزار واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ هزار خانوار پشت نوبت تحویل مسکن هستند، ابراز امیدواری کرد ظرف سه سال آینده بخش زیادی از مددجویان پشت نوبتی صاحب خانه شوند.

۵۶ درصد کودکان کارِ خیابان کشور اتباع خارجی هستند

قبادی دانا در ادامه با بیان اینکه همه باید در کنار هم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور فعالیت کنند، از پیشنهاد طرح ساماندهی کودکان کارِ خیابانی به سازمان اجتماعی وزارت کشور خبر داد و افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۷۰ درصد کودکان کارِ خیابان در تهران و ۵۶ درصد کودکان کارِ خیابان در کشور اتباع خارجی هستند که باید امور اتباع هم در این زمینه پای کار بیاید.

وی در ادامه از واریز عیدی مددجویان در روزهای آینده خبر داد و افزود: متأسفانه تبعیض ناخواسته ای در بحث مستمری و عیدی مددجویان مستمری بگیر وجود دارد.

قبادی دانا افزود: حدود ۵۰۰ هزار مددجوی مستمری بگیر که از گروه‌های ابتدای مستمری بگیر هستند از دو محل اعتبارات سازمان بهزیستی و هدفمندی یارانه‌ها مستمری دریافت می‌کنند و عیدی آنها نیز از این دو محل تأمین می‌شود، اما مابقی مستمری بگیران تنها از محل هدفمندی یارانه مستمری و عیدی در یافت می‌کنند و اعتبار این گروه تأمین نشده که منتظریم اعتبار این گروه نیز تأمین شده و همزمان عیدی مددجویان واریز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید