با اختلافات خانوادگی و استرس در تعطیلات چه کنیم؟

    کد خبر :498960
اختلافات خانوادگی

تعطیلات فرصت بسیار خوبیست برای با هم بودن و قرار است روز‌های تعطیل به شادی و تفریح سپری شوند، اما این روز‌های تعطیل می‌توانند استرس برانگیز هم باشند، مخصوصا وقتی که اختلافات خانوادگی هم به وجود بیاید، مثلا اختلاف بر سر این تصمیم گیری که به دیدار کدام اقوام بروید. یا اگر خانواده‌ی شما و همسرتان در شهر دیگری زندگی می‌کنند، تعطیلات را نزد کدامشان سپری کنید.

طبق یک بررسی و نظرسنجی اینترنتی، بیش از ۸۰ درصد افراد تعطیلات را تا حدودی استرس برانگیز یا خیلی استرس برانگیز می‌دانند. علت اینهمه استرس چیست؟ همه این را شنیده‌ایم که می‌دانیم هیچ چیزی زیاد‌ی‌اش خوب نیست، حتی یک چیز خیلی خوب! برای عده‌ای روز‌های تعطیل واقعا کشدار و طولانی می‌شود، چون برنامه و هدف خاصی برای این روز‌ها ندارند. ضمنا زیاد بیکار بودن و مدام این طرف و آن طرف رفتن و تفریح کردن هم باعث دلزدگی می‌شود و چندان رضایتبخش نیست.

از طرفی دیگر، مهمانی‌های زیاد هم باعث می‌شود بیشتر بخورید و در خوردن و نوشیدن زیاده روی کنید. وسوسه‌ی خوردن شیرین‌های اغواکننده و جورواجور و … می‌تواند باعث شود در نهایت به جایی برسید که استرس اضافه وزن بگیرید و زحمت‌هایی که احتمالا تا الان برای کاهش وزن‌تان کشیده‌اید برباد برود. یک مسئله‌ی استرس برانگیز دیگر پیدا کردن هدیه‌های مناسب در این شرایط سخت اقتصادیست که به تنهایی فشار و اضطراب زیادی به افراد وارد می‌کند و ذات هدیه دادن را زیر سوال می‌برد.

روز‌های تعطیلات زمانی هستند که خانواده‌های پرجمعیت و بزرگ دور هم جمع می‌شوند. این اتفاق می‌تواند بسیار هیجان انگیز و زیبا باشد، اما بعضی از خانواده‌ها ممکن است در این کار نیز زیاده روی کنند! مدام مهمانی رفتن و مهمانی دادن می‌تواند تعادل سالم میان اوقات با هم بودن و اوقات تنهایی و استراحت را بهم بزند و شما را دچار استرس ناشی از آماده شدن برای مهمانی رفتن، آماده کردن سور و سات مهمانی، کم خوابی و … کند.

از آن طرف کسانی هم هستند که دور و برشان شلوغ نیست و احساس تنهایی می‌کنند و این حالت نیز ناارحت کننده است. در نظر این افراد تمام دنیا در حال خوش گذرانی و دور هم بودن‌هاست، اما آن‌ها در کنج خلوت خود افسرده و ناراضی به سر می‌برند. این هم علت دیگری برای استرس برانگیز بودن تعطیلات!

استرس‌ها را به حداقل برسانید

یک امتیاز بسیار خوب تعطیلات این است که می‌توانید استرس‌های آن را کنترل کنید. استرس تعطیلات برخلاف خیلی از انواع استرس‌ها که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم، قابل پیشگیری‌اند و می‌دانیم که بعد از پایان این چند روز تمام خواهند شد. پس می‌توانید اقداماتی برای پیشگیری از آن انجام دهید.

اولویت بندی کنید

پیش از اینکه فعالیت‌های گوناگون شما را گیج و آشفته کنند باید تصمیم بگیرید چه کار‌هایی برای‌تان مهم‌ترند و آن‌ها را الویت بندی کنید. دید و بازدیدها، رسیدگی به کار‌های عقب افتاده‌ی خانه، گردش بردن بچه‌ها و هر کار دیگری که قرار است در این روز‌ها انجام شوند حتما در ذهن شما قابل الویت بندی هستند. هیچکس دوست ندارد بعد از تعطیلات با خستگی و پریشانی سال جدید را شروع کند. ضمنا استراحت را از قلم نیندازید!

برنامه ریزی داشته باشید

هم شما و هم همسرتان دوست دارید تعطیلات را کنار خانواده‌ی خود بگذرانید، اما نمی‌توانید با هم به یک توافق برسید و تنش میان‌تان بالا می‌گیرد، یا اینکه در آستانه‌ی جدایی هستید و نمی‌خواهید کسی از این موضوع باخبر شود و همین دید و بازدید‌ها را برای‌تان استرس برانگیز می‌کند، و یا اینکه اقوام و دوستان زیادی دارید که دیدار با همه‌ی آن‌ها نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد و استرس این کار نیز روی دوش شماست و خیلی مسائل استرس برانگیز دیگر. دیدار با خانواده‌های‌تان را نوبتی کنید؛ مثلا اگر سال گذشته را نزد خانواده‌ی شما سپری کرده‌اید امسال پیش خانواده‌ی همسرتان باشید و سال‌های بعد نیز به طور متناوب پیش بروید. یا اینکه روز‌های تعطیلات را تقسیم کنید. برای دیدار با اقوام نیز نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارید که بهتر است به تنهایی این کار را انجام ندهید تا دلخوری برای کسی ایجاد نشود.

بیشتر میزبان باشید تا مهمان

اگر هر سال استرس مسافرت رفتن و حواشی آن بیشتر از چیزی است که تحملش را داشته باشید، شاید بهتر باشد خانواده‌های‌تان را برای تعطیلات به منزل خودتان دعوت کنید. اگر اقوام و آشنایان زیادی دارید که دیدار کردن از همه‌ی آن‌ها برای‌تان سخت و استرس برانگیز است می‌توانید یک مهمانی بزرگ بگیرید و همه را دعوت کنید و دور هم باشید. البته این توصیه‌ها در هر شرایطی مناسب نیستند، اما پیشنهاد‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را طبق شرایط خود سبُک و سنگین کنید.

برای اختلاف‌های احتمالی آماده باشید

اگر معمولا در دورهمی‌های خانوادگی‌تان اختلاف‌هایی بوجود می‌آید پس بهتر است خودتان را آماده کنید. البته منظور ما این نیست که به استقبال دردسر بروید! بلکه توصیه می‌کنیم کمی واقع گراتر باشید و خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. اگر مادرتان همیشه از تیپ و ظاهرتان ایراد می‌گیرد یا برادرتان همیشه جوک‌های بی‌ادبانه تعریف می‌کند، انتظار نداشته باشید عادات‌شان را تغییر دهند، فقط به خودتان یادآوری کنید قرار است به همه‌ی شما خوش بگذرد و هیچکس به دنبال تنش نیست، پس سعی کنید عادت‌ها و رفتار‌های خوب‌شان را ببینید.

«نه» بگویید و تمام!

اگر دیدار با خانواده و آشنایان واقعا تنش و استرس زیادی به شما وارد می‌کند و اجتناب از اختلاف امکانپذیر نیست، «نه» گفتن خیلی بیشتر به نفع‌تان است. در خانه‌ی خودتان با همسر و فرزندان‌تان جشن بگیرید و دیدار و تماس با کسانی که مدام شما را ناراحت می‌کنند و انرژی منفی می‌دهند را با خوش گذراندن در کنار خانواده‌ی کوچک خودتان جایگزین کنید.

با دوستان‌تان بیشتر وقت بگذرانید

شاید نتوانید خانواده و اقوام‌تان را انتخاب کنید، اما مطمئنا انتخاب دوستان‌تان با شماست. دورهمی‌های دوستانه برگزار کنید، با دوستان‌تان برای پیک نیک برنامه ریزی کنید، خانواده‌هایی را برای دوستی و معاشرت انتخاب کنید که شرایط شان کم و بیش مشابه شما باشد و بچه‌هایی داشته باشند که همبازی فرزندان شما بشوند. اگر نمی‌توانید به شهری که خانواده‌تان در آنجا هستند سفر کنید، باز هم دلیلی ندارد تنها بمانید؛ کسانی را پیدا کنید که در موقعیتی شبیه شما قرار دارند و با آن‌ها معاشرت کنید. هدف این است که از تعطیلات خود لذت ببرید.

نفس کشیدن که دیگر نیازی به توصیه کردن ندارد! اما واقعیت این است که گاهی واقعا فراموش می‌کنیم نفس بکشیم؛ یک نفس عمیق و آگاهانه. از روز‌های تعطیل برای خلوت کردن با خودتان و آرام شدن استفاده کنید. روزی ده دقیقه وقت بگذارید و مدیتیشن کنید، تنفس عمیق و تمیز می‌تواند از استرس‌های‌تان کم کند و در عرض چند دقیقه حال بهتری پیدا کنید.

اگر برای‌تان ممکن نیست در این روز‌ها به یک جای خوش آب و هوا سفر کنید و در طبیعت کمی به آرامش برسید، حتما می‌توانید در اطراف شهرتان یا حتی در خانه‌تان این کار را انجام دهید. چشم‌ها را ببنیدید و خودتان را در فضایی آرامشبخش و پاک تصور کنید. تصویر سازی جایی که دوست دارید آنجا باشید اگر چه از واقعیت فاصله دارد، اما تاثیرش هم غیرقابل انکار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید