ظریف: ۷۰۰ تریلیون دلار هم در منطقه هزینه کنند، نمی توانند روی صلح و آرامش ببینند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۵:۲۹
    کد خبر :498285
ظریف

وزیر خارجه ایران گفت: ۷۰ یا ۷۰۰ تریلیون دلار هم هزینه کنند تا زمانی که نپذیرند بشریت یک آینده ، مشکلات ‌ و راه حل های مشترک دارد، نمی توانند روی صلح ‌و آرامش را ببینند، هیچکس نمی تواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه) در مراسم آیین بین‌المللی جهان نوروز در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد حضور یافت.

وی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم بعد از پنج سال توقف گفت: بسیار خوشحالیم که در خدمت نمایندگان سرزمین نوروز و جهان نوروز هستیم. نمایندگان آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، هند، افغانستان و ایران.

وی با بیان اینکه عزیزان شما نوروز را جهانی کردید، افزود: بیایید امروز پیمان ببندیم که سرزمینمان و جهان را نوروزی کنیم. نوروز یک رویداد طبیعی نیست، نوروز یک تحول انسانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نوروز آن چیزی است که یونسکو در صدر برنامه های خود قرار داده، بعنی تغییر نگرش و دیدگاه ها. اگر اساسنامه یونسکو را خوانده باشید با این شروع می شود که چون جنگ در اذهان مردم شکل می گیرد باید صلح را در اذهان مردم شکل داد. امروز در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجهیم و باید بسان حافظ بپذیریم که ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی.

وی افزود: اگر ما با باد نوروزی کینه ها، خشونت ها، رنجها، نامردمی ها، سلطه گری ها، سلطه طلبی ها و سلطه پذیری ها را به دور افکنیم، فرهنگ نوروزی را جهانی کرده ایم.

وزیر خارجه افزود: این وظیفه ما کشورهایی است که میراث دار نوروز هستیم. ما نیاز داریم تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه و استفاده از سلاحهای مخرب را به تفکر گفتگو، فراگیری، همراهی، همدلی و همزیستی در خانه هایمان، جامعه مان، کشورمان، در منطقه و جهانمان تبدیل کنیم.

به گزارش فارس، ظریف افزود: ما باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته ایم نه خشونت در خانه، نه خشونت در جامعه، نه خشو‌نت در کشور و جهان، برای هیچکس امنیت نمی آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه ما در ایران، جهان و منطقه در یک کشتی نشسته ایم و ما میراث داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم، گفت: نباید بین هند و پاکستان درگیری رخ دهد.

وی ادامه داد: باید بدانیم امنیت به قیمت ناامنی دیگران، پیشرفت به قیمت فقر دیگران توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران، نامطلوب و ناممکن است. بپذیریم در جهان کنونی به هم پیوسته ما یا همه به ساحل نجات می رسیم یا همه غرق می شویم. چه در غرق بحران محیط زیست، چه در غرق بحران فقر و یا ناامنی.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به شعری از مولانا که از بهاران کی شود سرسبز سنگ، خاک شو‌ تا گل نمایی رنگ رنگ، عنوان کرد: بیایید به همه دنیا از زبان ایران، سرزمین نور‌وز، فرهنگ نوروز بگوییم، با سلطه گری، صلح فراهم نمی شو‌د.

وی گفت: بیایید با رفتارمان و اندیشه نوروزیمان به دنیا نشان دهیم که دوران هژمونی وسلطه گری سرآمده است. بدانند هفت تریلیون دلار هزینه کردند ولی شرایطشان از روز ا‌ول بدتر است ۷۰ تریلیون دلار ‌ و ۷۰۰ تریلیون دلار هم هزینه کنند تا زمانی نپذیرند بشریت یک آینده ، مشکلات ‌ و راه حل های مشترک دارد، نمی توانند روی صلح ‌و آرامش را ببینند. هیچکس نمی تواند.

وی افزود: چون باید همه در صلح باشند تا همه در صلح باشند. ما می توانیم با همه اختلافات، تفاوتها، مشکلات و چالشها با فرهنگ همدلی که نوروز هم که زمان همدلی است، زمان دید و بازدید و کنار گذاشتن قهرها، دل چرکی هاست،ما در ایران امروز بیش از هر روز دیگری نیاز به انسجام، هم افزایی و همدلی داریم. در منطقه هم چنین نیازی داریم.

وی با اشاره به شعر مولانا که همدلی از همزبانی خوش تر است، گفت: ما وارثان این فرهنگیم ما از این فرهنگ نوشیده ایم و ما از فرهنگی تغذیه شده ایم که امامش می فرماید با مردم مهربان باش چون یا برادر تو در دین هستند یا هم نوع تو در آفرینش. این است که زبان همدلی می آفریند.

وزیر خارجه با اشاره به دعای آغاز تحویل سال، گفت: از ساقی خلقت می خواهیم حال، فکر، اندیشه و تفکر ما و روش همکاری و همزیستی ما را این نوروز به بهترین شکل تغییر دهد.

وزیر خارجه در پایان سخنانش با شعری از مولانا، عید نوروز را پیشاپیش تبریک گفت.

این مراسم به همت کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور سفرای خارجی مقیم تهران برگزار و از تمبر جهان نوروز رونمایی شد. اجرای موسیقی نوروز ایران، آذربایجان و افغانستان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید