صالحی امیری: رویکرد نظام برخورد واقع گرایانه با فضای مجازی است

    کد خبر :49828

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد نظام با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نه یک رویکرد انفعالی و تقابلی بلکه برخوردی واقع گرایانه مبتنی بر مدیریت و تولید محتواهای مفید است.
[صالحی امیری: رویکرد نظام برخورد واقع گرایانه با فضای مجازی است]

به گزارش ایرنا ، سید رضا صالحی امیری روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: فضای مجازی در جهان کنونی هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود و از این جهت از پیچیدگی بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: رویکرد تقابلی که این فضا را غیرمفید، باعث انحراف، خاستگاه و اندیشه غرب و به نوعی مسمومیت غذایی عنوان می کند راه به جایی نمی برد و باید از این رویکرد اجتناب کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد انفعالی که تسلیم شدگی در برابر فضای مجازی را تجویز می کند نیز غیر موثر است و نباید این رویکرد را دنبال کنیم.
وی اظهار کرد: در جهان کنونی تبادل اطلاعات بدون محدودیت انجام می شود و برای مثال در کشور ما 47 میلیون نفر از شبکه های هوشمند استفاده می کنند.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم اکنون 800 هزار وب سایت و یک میلیون و 500هزار کانال در گستره فضای مجازی کشور فعالیت می کنند.
وی افزود: تمام جوانب نظام ما همچون فرهنگ، سیاست، خانواده و دیگر اجزای جامعه تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته است، بنابراین باید گفتمان سازی در فضای مجازی و در بقیه حوزه ها نیز افزایش پیدا کند.
صالحی امیری با بیان اینکه افزایش گرایش جامعه به فضای مجازی حاوی یک پیام روشن است گفت: هم اکنون بخش عمده مصرف فرهنگی مردم در بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد به این معنا که مردم و شهروندان پیام ها را بیش از گذشته از شبکه های اجتماعی دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: شورای فضای مجازی کشور عمق تاثیر فضای مجازی در بطن جامعه را رصد می کند و به آن واقف است.
به گفته صالحی امیری برای مثال در ایام انتخابات امسال روزانه 2 و نیم تا سه میلیارد پیام بین ایرانیان رد و بدل می شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد : انقلاب اطلاعاتی کنونی 2 مسیر را در برابر ما قرار می دهد یکی اینکه در این دریای اطلاعات غرق شویم و یا اینکه جهت گیری روشنی برای مدیریت آن برگزینیم که بطور حتم جهت گیری روشن برای مدیریت آن مفید و موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: میزان تعامل و گفت وگوی اعضای خانواده ها در گذشته حدود 2 ساعت بود اما این میزان در سال گذشته به حدود 20 دقیقه رسید، بنابراین نشان می دهد که شبکه های اجتماعی جایگاه خاصی بین خانواده ها پیدا کرده است.
صالحی امیری با اشاره به نقش پررنگ بازی های رایانه ای در بین فرزندان گفت: برای مثال در سال گذشته حدود 450 میلیارد تومان گردش مالی بازی های رایانه ای در کشور بود و یا در سال 2016 بازی ‘کلش آو کلنز’ 2 میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشت.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نبود مصرف فرهنگی صحیح باعث سوء تغذیه فرهنگی می شود و همین امر آسیب های اجتماعی و چالش های فرهنگی را رقم می زند و در این راستا تمام مشکلات متوجه کل نظام است و نمی توان مجموعه خاصی را مقصر دانست.
صالحی امیری با بیان اینکه شبکه های اجتماعی، الگوی مصرف، رفتارها، نوع پوشش و آرایش ها را تغییر می دهد تصریح کرد: این تغییرات باعث می شود ادبیات جدید در جامعه نیز شکل بگیرد و به نوعی تنوع و لذت جویی جایگاه بالاتری در بین مردم پیدا می کند.
وی با اشاره به آمار بالای استفاده شبکه های مجازی توسط کودکان و نوجوانان گفت: این موضوع نشان می دهد که باید تولید محتواها را در همه جا همچون آموزش و پرورش، حوزه، مسجد و دانشگاه جدی بگیریم برای مثال یک معلم باید پس از مدرسه با دانش آموزان از طریق فضای مجازی ارتباط داشته باشد و بتواند مفاهیم مفید و آموزنده را به آنها انتقال دهد.
صالحی امیری گستردگی شبکه های مجازی را دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید عنوان کرد و گفت: هر چقدر فضای مجازی بیشتر شود مرزهای قبلی تخریب می شود و ما باید با تولید محتواهای مفید مرزهای جدید را بدرستی بسازیم.
وی با اشاره به اولویت گذاری شورای عالی فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: توجه به فضای مجازی از مهمترین موضوع های این شورا به شمار می رود و در این شورا عناوین و موضوع های مختلف در استان ها به صورت معین اجرا می شود و پیشنهاد می شود که اصفهان در موضوع آسیب شناسی در فضای مجازی و چگونگی شکل دهی شبکه های اجتماعی از منظر فرهنگی فعالیت کند.
وی اضافه کرد: اصفهان به عنوان نماد فرهنگی کشور از نیروی انسانی و تکنیک های مورد نیاز برای پرداختن به موضوع یاد شده برخوردار است و می تواند به موضوع فضای مجازی بپردازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه به سمت زندگی موبایلی پیش می رود خاطرنشان کرد: الگوهای جدید در زمینه های مختلف مانند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در این عرصه شکل می گیرد برای مثال طبق یک اعلام جهانی تا سال 2020 میلادی همه کتابخانه های جهان، کتاب های خود را بر روی موبایل در اختیار مردم قرار می دهند.
صالحی امیری با اشاره به رونق استارتاپ ها در کشور افزود: بسیاری از فعالیت های این مجموعه ها در جهان کم نظیر و در کشور ما بی نظیر است ؛ مجریان این طرح ها حدود 20 تا 25 سال سن دارند و این آمار نشان می دهد که فعالیت های چشمگیر در عرصه فضای مجازی و اقتصادی کشور ما در این حوزه در اختیار جوانان است.
به گفته او، حذف واسطه ها در این طرح ها سبب شده که افزون بر یک میلیون کالا بطور روزانه به درخانه ها برسد و باعث شود که این گونه مجموعه ها برند سازی وهویت سازی را در فضای مجازی رقم بزنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد باید به یک پایگاه فضای مجازی برای تولید محتوا تبدیل شود گفت: انتقال پیام های آموزنده و اخلاقی به خانواده ها نیازمند مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه هاست بنابراین حوزه علمیه باید بیش از گذشته وارد فضای مجازی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زبان های مستقیم و گفت وگوهای رودررو نمی تواند عامل مناسبی برای انتقال مفاهیم و پیامک ها باشد بلکه باید از ابزارهای مختلف نظیر موسیقی، تئاتر، نقاشی و فیلم استفاده کنیم.
به گفته وی، فیلم در عصر کنونی نیاز جدی برای مردم است و حمایت از فیلم ها و ارائه یارانه می تواند موجب کاهش میزان بینندگان فیلم های خارجی و افزایش بینندگان فیلم های داخلی شود.
وی در ادامه گفت: رویکرد ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقابله با ولنگاری و تحجر است اما بستن و زیرزمینی کردن فرهنگ و هنر برخلاف آنچه تصور می شود افزایش مفسده را رقم می زند و همین امر افزایش معضلات اجتماعی را در پی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای مثال شهرهایی که در آنها مانع فعالیت های فرهنگی و هنری می شوند معضلات و آسیب های بیشتری دارند و ما معتقدیم نیابد فضا را تیره و تار کنیم زیرا که راس این نظام روحانیت است.
وی یادآوری کرد: کار فرهنگی موثر نیازمند فعالیت بلند مدت است برای مثال در مبحث عفاف و حجاب فعالیت ها باید هدفمند، منطقی، در مسیر صحیح و نگاه بلند مدت داشته باشد.
به گفته صالحی امیری شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع اصلی سیاست گذاری در کشور محسوب می شود و همه باید با وفاداری، تصمیمات آن را اجرا کنیم.
وی همچنین تعدد مراکز فرهنگی را یک نعمت و یک فرصت خواند و افزود: همه باید در مسیر فرهنگ به یک وفاق برسیم زیرا که همه در دایره انقلاب قرار داریم و باید ضمن دعوت به حضور در دایره اخلاق از عمل و کارهای شعاری و روز مره بپرهیزیم.
هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان آغاز شد.
در این نشست که به ریاست آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان تشکیل شد استاندار، مسئولان اجرایی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان حضور داشتند و درخصوص مهمترین موضوع های فرهنگی گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید