تاکید نخست وزیر پاکستان بر تسریع در طرح واردات برق از آسیای میانه

    کد خبر :49824

با وجود موانع بزرگ پیش روی اجرای طرح انتقال برق از آسیای میانه به پاکستان موسوم به ‘کاسا-1000’، نواز شریف که کشورش با بحران کمبود انرژی مواجه است، گفته که پاکستان متعهد به تکمیل به موقع این طرح است.
[تاکید نخست وزیر پاکستان بر تسریع در طرح واردات برق از آسیای میانه]

به گزارش بازتاب به نقل از رسانه های دولتی پاکستان، ‘محمد نواز شریف’ روز پنج شنبه در سخنرانی در نشست چهارجانبه پاکستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در شهر ‘دوشنبه’ گفت: پاکستان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین شتاب بخشیدن به حرکت چرخ صنعت این کشور، نیاز مبرم به انرژی دارد.
قراردادهای اولیه طرح کاسا-1000 در سال 2007 میان پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان امضا شد اما وجود موانع عمده در مسیر اجرایی شدن این طرح از جمله نبود امنیت در افغانستان و تامین منابع مالی این طرح، باعث تاخیر طولانی در اجرای آن شده است.
حتی مقامات رسمی پاکستان نیز اذعان دارند که نا امنی در افغانستان موجب شده تا تحقق طرح کاسا-1000 و نیز طرح ‘تاپی'(طرح احداث خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند) بسیار دشوار شود.
نخست وزیر پاکستان همچنین با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت شرکت های فعال در صنعت انرژی در جهان در طرح کاسا-1000، افزود: مناقصه های مربوط به احداث خطوط انتقال برق از قرقیزستان به تاجیکستان و از آنجا به افغانستان انجام شده و ارزیابی های لازم در این زمینه درحال انجام است.
نواز شریف از طرح کاسا-1000 به عنوان یکی از مهم ترین طرح های منطقه توصیف کرد و گفت: این طرح از طریق یک شبکه برق، کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین آسیانه مرکزی را به افغانستان، پاکستان و منطقه جنوب آسیا متصل می کند.
وی گفت: این پروژه یک گام مهم در مسیر تحقق بازار انرژی منطقه آسیای میانه و جنوب آسیا محسوب می شود و همچنین باعث کاهش بحران کمبود برق در پاکستان و افغانستان و تقویت روند توسعه در این کشورها می شود.
عملیات احداث خط انتقال برق از قرقیزستان و تاجکیستان به پاکستان و افغانستان معروف به طرح ‘کاسا-1000′(آسیای مرکزی-آسیای جنوبی) 23 اردیبهشت سال گذشته با حضور مقام های عالی این چهار کشور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رسما آغاز شد.
طرح کاسا-1000 ، طرحی مشترک میان قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان برای احداث خط انتقال برق در مجموع به طول بیش از یکهزار و 200 کیلومتر است که برق را قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان منتقل خواهد کرد. بودجه ای معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای احداث این طرح لازم است و کشورهای عضو این طرح اعلام کرده اند که آن را ظرف مدت دو سال (تا پایان سال 2018) تکمیل خواهند کرد.
از طریق طرح کاسا 1000، در فصل تابستان که کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان مازاد تولید برق دارند، یکهزار مگاوات برق به پاکستان و 300 مگاوات هم به افغانستان صادر خواهند کرد.
تاجیکستان که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان، از ظرفیت بالایی برای تولید برق از طریق توربین های آبی به ویژه در فصل تابستان برخورد است، به دنبال آن است تا مازاد برق تولیدی خود در فصل تابستان را به کشوهایی مثل پاکستان و افغانستان که از کمبود انرژی به شدت رنج می برند، صادر کند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان نیز برای افزایش صادرات برق به این کشور تا سه هزار مگاوات اعلام آمادگی کرده است. میزان برق صادراتی ایران به پاکستان در زمان حاضر حدود 100 مگاوات است. پاکستان برای افزایش برق از ایران ابراز تمایل کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید