سطح زیرکشت محصول های گلخانه ای کشور به 48 هزار هکتار می رسد

    کد خبر :49811

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه با همکاری بهره برداران برای صرفه جویی در منابع آب و تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه سطح زیرکشت محصول های گلخانه ای کشور در سال آینده را به 48 هزار هکتار می رساند.
[سطح زیرکشت محصول های گلخانه ای کشور به 48 هزار هکتار می رسد]

به گزارش ایرنا، محمدعلی باغبانی روز پنجشنبه در نشست ستاد توسعه باغ های دیم کردستان با بیان اینکه هم اکنون 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور فعال است افزود: 16 هزار و 760 هکتار از میزان 48 هزار هکتار برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرا می شود.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون چهار کارگروه برای توسعه سطح زیرکشت گلخانه های کشور تشکیل داده تا تمام توسعه ها با استفاده از توان فنی و مهندسی انجام شود.
وی افزود: این وزارتخانه طی تفاهم نامه ای با وزارت علوم، رشته کارشناسی ارشد توسعه محصول های گلخانه ای را به تصویب رسانده و انتظار می رود پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مقطع دکترای این رشته را با استفاده دانش کشورهای خارجی تاسیس کنند.

** باغ های دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور احداث می شود
معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باغ های دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار احداث می شود افزود: برای تحقق این هدف، احداث 60 هزار هکتار در سال جاری هدف گذاری شده است.
به گفته وی، سال گذشته 30 هزار هکتار از این میزان در دستور کار قرار گرفته و لازم است استان های مستعد اجرای این طرح از جمله کردستان برای جذب سهمیه بیشتر تلاش کنند.
وی افزود: مهمترین هدف از اجرای این طرح حفظ آب و خاک کشور بوده و با توجه به اینکه آب مورد نیاز این باغ ها از بارش های طبیعی تامین می شود توسعه آنها علاوه بر استفاده بهینه از آب، باعث جلوگیری از فرسایش خاک است.
به گفته وی، اراضی شیب دار در استان های حاشیه رشته کوه های البرز و زاگرس از جمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران اجرا می شود.
طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر 2 روزه خود به کردستان از باغات سه شهرستان سروآباد، مریوان و کامیاران بازدید کرده است.
طرح اراضی شیب دار در هشت هزار هکتار از اراضی دیم کردستان اجرا می شود که امسال اجرای سه هزار هکتار آن در دستور کار قرار گرفته است.
این طرح در شهرستان هایی اجرا می شود که میانگین سالانه بارش آنها بیش از 350 میلیمتر بوده و در زمان حاضر عمده محصول مورد هدف این طرح توسعه انگور دیم است.
هم اکنون در 6 شهرستان کردستان شامل بانه، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران و سنندج برای افزایش تولید محصول های باغی و ایجاد اشتغال در سطح روستاها اراضی ملی به متقاضیان واگذار می شود.
کردستان دارای 40 هزار هکتار باغ بوده و از نظر سطح در رتبه 25 کشور قرار دارد که با تولید سالانه 300 هزار تن محصول های باغی از نظر تولید رتبه 21 کشور را دارد.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصول های کشاورزی است.
باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصول های باغی کردستان است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 40 هزار تُن و رتبه پنجم کشوری با تولید بیش از 320 هزار تُن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید