ترامپ: زمان برای امضای موافقتنامه با کره شمالی مناسب نبود

    کد خبر :498038
ترامپ

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیرغم اینکه ادعا کرد که مذاکرات دو روزه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی «سازنده» بوده است گفت: علیرغم پیشرفت خوب مذاکرات، زمان برای امضای موافقتنامه با کره شمالی مناسب نبود.

ترامپ روز پنجشنبه در نشست خبری بعد از نشست سران در هانوی در جمع خبرنگاران افزود: رابطه مستحکمی با کره شمالی و مقامات این کشور داریم اما در حال حاضر گزینه هایی داریم و تصمیم گرفتیم گزینه ها را جلو نبریم.

او گفت: امروز نمی توانستیم موافقت نامه را امضا کنم چون شما ممکن بود بگویید این چه توافق نامه ای است که امضا کردید باید این کار را به صورت خوب انجام دهیم نه سریع، بنابراین برای امضای این تفاهم نامه نباید عجله کرد.

به گزارش انتخاب ترامپ با بیان اینکه این دو روزی که به مذاکره با کیم گذرانده «بسیار سازنده» بود، افزود: «بعضی وقت‌ها فقط باید اجازه دهید مسائل بگذرد. از پمپئو می‌خواهم که خودش در این باره توضیح دهد».

سپس وزیر امور خارجه آمریکا پشت تریبون قرار گرفته و گفت: «تیم‌های ما برای هفته‌ها مشغول کار (روی مذاکرات) بودند تا بتوانند راهی به جلو ایجاد کنند… ما پیشرفت‌های واقعی به‌دست آوریم، در حقیقت می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های بیشتری نسبت به نشست قبلی داشتیم».

پمپئو ضمن ابراز تاسف از اینکه در مذاکرات با طرف کره شمالی به جایی نرسیدند که آمریکا می‌خواهد، اضافه کرد: «البته رئیس کیم امیدوار بود که ما این کار را انجام دهیم. اما ما از او خواستیم که کارهای بیشتری را انجام دهد ولی او آماده نبود».

وی با بیان اینکه هنوز امیدوار است تا تیم‌های مذاکره‌کننده آمریکا و کره شمالی در روزها و هفته‌های آینده مجددا با هم دیدار کنند، توضیح داد: «این مشکل بسیار پیچیده‌ای است. از ابتدا گفته‌ایم که این (مذاکرات) زمان‌بر است… مطمئنم با ادامه دادن این مذاکرات، می‌توانیم به چیزی که می‌خواهیم برسیم و آن خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی و تامین امنیت مردم آمریکا است».

بعد از صحبت‌های پمپئو، ترامپ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کره شمالی درخواستی برای لغو تحریم‌ها جهت امضای توافق داشت، گفت: «بله درباره تحریم‌ها بود. اساسا آنها می‌خواستند که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شود ولی ما نمی‌توانستیم این کار را کنیم. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تاسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم».

وی با بیان اینکه علی‌رغم گام‌هایی که کره شمالی به سمت خلع سلاح اتمی و درخواست‌های آمریکا برداشته اما تمام تحریم‌ها علیه این کشور هنوز سر جای خود هستند، تصریح کرد: «از هیچ تحریمی دست بر نداشتیم… در هر حال، (عدم توافق) به‌خاطر تحریم‌ها بود، زیرا آنها می‌خواستند اقداماتی انجام دهند ولی آنهایی نبود که ما می‌خواستیم».

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به برخی اختلاف نظرها با کیم درباره خلع سلاح اتمی، گفت: «خلائی وجود دارد؛ در هر صورت، با گذر زمان، می‌توان ارتباط برقرار کرد. ما باید تحریم‌ها را حفظ کنیم و او نیز می‌خواهد برچینش اتمی انجام دهد… ما هر اینچ از این کشور را می‌شناسیم و باید چیزی را که می‌خواهیم، به دست بیاوریم».

ترامپ با بیان اینکه رهبر کره شمالی شب گذشته به او قول داده که دیگر هیچ آزمایش اتمی در کشورش انجام نشود، اظهار داشت: «اما من احساس کردم که اکنون زمان خوبی نیست که توافقی را امضا کنیم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید